Yleiskaavassa vaihtoehtona pohjoisempi metrolinjaus

Östersundomin kuntien yhteinen yleiskaavaehdotus oli nähtävillä keväällä 2015. Kaavan jatkon kannalta merkittävimmäksi asiaksi nousi kysymys Natura-alueen suojelusta. Kaavaehdotuksen Natura-arvioinnin ja Uudenmaan ELY-keskuksen lausunnon mukaan yleiskaavalla on luonnonsuojelulaissa tarkoitettuja merkittävästi heikentäviä vaikutuksia tiettyihin Mustavuoren lehto ja Östersundomin lintuvedet Natura 2000 -alueen luontoarvoihin.

Kaavaehdotuksen nähtävilläolon jälkeen tavoitteena on ollut löytää myös luonnonsuojelun kannalta hyväksyttävä maankäyttöratkaisu. Työtä on tehty suunnittelemalla ja arvioimalla erilaisia vaihtoehtoja ja keinoja haitallisten luontovaikutusten lieventämiseen. Suunnitelman on vastattava myös muihin yleiskaavan tavoitteisiin kuten asuntotuotannolle, elinkeinotoiminnan mahdollisuuksille ja kaavan taloudelliselle toteuttamiskelpoisuudelle asetettuihin tavoitteisiin. Kaavaehdotuksesta annetut lausunnot ja muistutukset ovat osaltaan ohjanneet valmistelua.

Kevään 2016 aikana on työstetty yleiskaavavaihtoehtoa, jossa metrolinja on siirretty pohjoisemmaksi, kauemmas Natura-alueista. Vaihtoehdossa metro kulkisi Porvoonväylän ja Uuden Porvoon tien välisellä alueella. Metrolinjan suunnittelu edellyttää Vantaan alueella maaperätutkimuksia, jotka on tarkoitus tehdä kesän aikana ja joista tiedotetaan erikseen alueen maanomistajille. Selvitykset metrolinjan rakennettavuudesta ja kaavan Natura-vaikutuksista valmistuvat syksyllä.

Selvitysten perusteella on tarkoitus päättää, miten nähtävillä ollutta kaavaehdotusta muutetaan. Tavoitteena on asettaa muutettu kaavaehdotus nähtäville keväällä 2017. Nähtävilläolon yhteydessä järjestetään esittelytilaisuuksia, ja kaavaehdotuksesta voi tehdä muistutuksen, kuten keväällä 2015. Niihin asukkaisiin ja maanomistajiin, joita mahdolliset muutokset eniten koskevat, ollaan yhteydessä jo ennen nähtävilläoloa.

Kuten tähänkin asti, kaavan eteneminen ja aikataulu riippuvat eteen tulevista ratkaisua vaativista kysymyksistä. Kaavan hyväksyminen on mahdollista tuoda kuntien käsittelyyn aikaisintaan syksyllä 2017.

19 Responses

  1. on se nyt aivan älytöntä tämä teidän touhu. kohta 10v rakennuskiellossa ettekä te vieläkään tiedä mitä tehdä maalla joka oli aivan pakko saada…

    Thumb up 47
    • Helsingin kannattanee jättää Östika projektikoriin. Muutamia syitä:

      1) Mikä tahansa kaava kaatuu jos Salmenkallio on mukana

      2) Metroa ei tarvitse tunkea kuin käärmettä pyssyyn: HELI-rata takaisin maakuntakaavaan ja pikaraitio Östikan liikenneratkaisuksi

      3) Nurmijärvi-ilmiö on laantunut. Ei ole mielekästä tässä vaiheessa tuottaa laadukasta ekologista pientaloasumista massoittain, kun a) ihmisten preferenssit on eri, b) seitsemän vuoden takainen tilanne ei ole nyt ajankohtainen

      4) Kaupunki lykkää Östikaa, kalliille projektialueelle saa paremman tuoton raakamaalle

      5) HELI-rata voi tulla ajankohtaiseksi 2040-luvulla (se täytyisi saada kuitenkin takaisin maakuntakaavaan)

      Thumb up 0
  2. Luonnonsuojelijoiden toiminta on ollut sen verran törkeää tässä tapauksessa että on mennyt maku koko virallisesta liikkeestä ja sen ns eettisyydestä. Ne linnut joiden perusteella kaava on lykkääntynyt (aiheuttaen vaikka kuinka paljon inhimmillistä kärsimystä) ja nyt viime hetkessä muuttunut (mielestäni huonompaan suuntaa, nyt linjasta tulee rampa jo syntyessään), niin ne linnut, niitä ei luultavasti edes ole olemassakaan. Ainakaan kukaan ei ole pystynyt varmistamaan niiden olemassaoloa. Lähistöltä löytyy kyllä luonnonsuojelijoiden henkilökohtainen ulkoilualue. Jääviä toimintaa kuin mikäkin…

    Thumb up 20
  3. Liityn edelliseen, tässä pallotellaan ihmisten omaisuuden kanssa. Rakentaa ei saa ja sitten vielä tämä uutinen että lintujen hyvinvointi menee ihmisten hyvinvoinnin edelle.Puhutaan kun alueella ei olisi asutusta tällä hetkellä ollenkaan. Piirretään kuin tyhjälle paperille vaihtoehtoja metrolle.

    Pettynyt alkuasukas

    Thumb up 27
  4. Mielestäni pitäisi palata vaihtoehtoon, jossa yksi metroasemista tulisi valion viereen Porvoonväylän toiselle puolelle. Tällä saataisiin metron kattavuuteen tärkeä työpaikka-alue, johon ollaan rakentamassa lisää (mm. Fazerin vierailukeskus ja rekkaparkki oheisliiketoimintoineen). Lisäksi lähettyville Rajakylän puolelle rakennetaan jatkuvasti uusia asuinrakennuksia. Myös Vaaralaan on tulossa uusi asuinalue Lähdepuistoon. Nämä kaikki olisivat tämän metroaseman lähettyvillä, unohtamatta tietenkään Östersundomiin liittyviä suunnitelmia, jotka nekään eivät kovin pitkän matkan päässä olisi.

    Thumb up 10
  5. Järjetöntä touhua! Linnut siis ihmisiä tärkeämpiä.Olisin luullut suunnittelijoilla olevan enemmän selkärankaa.

    Thumb up 12
  6. Hyvin on Helsingin propaganda mennyt joillekin näköjään läpi. Ei kyse ole niistä parista lintulajista vaan monesta suojelualueesta, niiden luontotyypeistä ja myös ihmisten virkistysalueista. Lukekaa hyvät ihmiset ensin ULKOPUOLISTEN ASIANTUNTIJOIDEN tekemät (ja Helsingin tilaamat) Natura-selvitykset ennen kuin täällä nillitätte. Veikaan, ettei monikaan teistä ole niitä selvityksiä tavannut vaan teette johtopäätökset tunteella.

    Vaikutuksia on enemmän kuin kaavoittajat antavat ymmärtää. Kannattaa lukea PUOLUEETTOMAT arviot ja tehdä itse niistä päätelmät, eikä ottaa valmiiksi sulatettua sen enempää kaavoittajilta kuin luonnonsuojelijoiltakaan.

    Ja mitä metroon tulee. vieläkö sitä halutaan Länsimetron jälkeen? Kuinka monta sataa miljoonaa se ylittikään alkuperäisen hinta-arvionsa? Ja paljonko on arvioitu Östersundomin metron hinnaksi? Lukekaa taustoja ja päättäkää itse. Verorahoistannehan tässä on lopulta kyse.

    Östersundomiin mahtuu kyllä hyvin tuo tavoiteltu asukasmäärä. Kysehän on vain siitä, miten rakennetaan ja minne. Varjokaava oli hyvä, sen mukaan kun olisi alusta alkaen toimittu, homma etenisi. Nyt Helsingin jääräpäisyyden takia mennään hitaasti eteenpäin, silti kohti tuota varjokaavaa.

    Thumb up 7
    • Varjokaavan esittäjät halusivat työntää vain kaikki suunnitelmat pois lähistöltään. Natura juttu on täysin naurettava- siellä on kehrääjiä, jotka ei ole edes uhanalainen laji! Uhanalainen laji Östersundomissa tällä hetkellä on siellä kauan asuneet asukkaat, joiden omistusten yli Helsinki haluaa mennä, saadakseen ostamilleen omille alueille mahdollisimman suuren hyödyn.Östersundomiin suunnitellaan Vuosaartakin suurempaa asukasmäärää ja se tarkoittaa alueen kulttuurimaiseman loppua. Alueella on monipuolinen eläimistö joka puolella, mutta eipä se paina näissä suunnitelmissa. Miksei sitten tehdä rakentamattomille alueiile, jota on pilvin pimein? Sipoon korven tyyppistä aluetta on teidenkin välisellä alueella, jotka Helsinki on nyt ostanut ja sinne syntyy kerrostalokaupubki.

      Thumb up 1
  7. Sipoossa tehdyt Natura selvitykset ovat tehty puutteellisesti.Rantakäärmeetnsekä muut mateliat on sivuuttu tutkimuksessa ja on selvää että kartoitus pitää tehdä uudestaan ja perusteellisesti.Elämme tällä hetkellä aikaa jossa hälyttävästi katoaa eläin lajia.Östersundom on yksi harvoista alueista Uudellamalla jossa luonto on vielä neitseellistä.Ihmiset eivät käsitä mitä tällä hetkellä luonnossa tapahtuu.Ihmisen ja luonnon yhteiselo on terveyden kannalta todella tärkeää.Kohta on kyse ihmisen olemassa olosta.Suuret valliriuta. Ovat katoamassa josta seuraa väistämätön kalojen katoaminen.Miettikää sitä….kohta meidän käy huonosti.

    Thumb up 2
  8. onko tästä linjauksesta kartta aineistoa olemassa ?

    Thumb up 4
    • Suunnittelijoilla on käytössään työn aikaista suunnitteluaineistoa, ja sitä on tarkoitus esitellä alueen asukkaille syksyn mittaan, kunhan saamme lisätietoa selvityksistä ja suunnitelma tarkentuu. Kartta-aineistoa pitäisi siis odotella näihin asukastilaisuuksiin saakka. Niitä on alustavasti suunniteltu loka-marraskuulle. Verkkoon aineistot tulevat kaavan nähtävillä olon yhteydessä ensi keväänä.

      Thumb up 0
      • Avoin päätöksenteko olisi tässä paikallaa… luonnoksia kehiin, niin ne kehittyvät keskustalussa. Sehän on se tarkoituskin.

        Thumb up 9
  9. 80 miljoonaa korkeammat metron investointikustannukset eivät ehkä riitä tässä vaihtoehdossa, sillä maaperä on hyvin vaikeaa rakentamisen kannalta.

    Pikaraitiotienä kustannuksia säästyisi erittäin paljon. Samalla saataisiin niveottua lemassa olevaan ja ratikkaverkkoon – mikä palvelisi jo paremmin alueella liikkujia, sillä alueelta tullaan kulkemaan paljon työmatkaliiekennettä kehien suuntaisesti, missä raitioteiden jokeri-linjat kuljettavat joustavasti laajalle alueelle.

    Thumb up 8
  10. Hei.
    Paras on tiivistää ja tuoda metro Valiolle/UUTEEN Fazerilaan / Hakunilaan ja lähdepuistoon. Vain tiiviillä rakentamisella joukkoliikenne kannattaa. Nykyiset savuttavat autot saatava pois liikeenteestä. Rakennuskiellot kannatta pitää voimassa luonnossa.

    Ei ole järkeä, että jokainen möllöttäjä asuu omalla hehtaarin pläntillä Suomessa ja metsät on hakattu pelloiksi. Ottakaa vaikka mallia virosta, jossa on Tallinnassa ilmainen joukkoliikenne, sähköautoja tuetaan jne ja pellot kasvavat metsää ja tiivistetään asuinalueita.

    Vanhatkin rakennukset kaavan ulkopuolelta voisi purkaa, näin luonto saisi luonnonrauhaa. Saastuvassa maailmassa luonto on se joka meidät pelastaa ei haja-asutus.

    Thumb up 1
    • Ei kannata paljon kaavan ulkopuolisten rakennusten purkamisista Helsingissä ja ympäryskunnissa. Huolehditaan, että luovutaan ensin Keskusta-puolueen pidetään koko Suomi asuttuna mantrasta ja käytännöistä.

      Thumb up 0
  11. Sipoo pitää liittää helsinkiin kokonaan , muuten helsngin kaikki kauniit luonto alueet tuhotaan. myös malmin lentokenttäkin säästyisi.

    Thumb up 1
  12. Kyllä Östersundomiin mahtuu rakentamaan, jäähän luontoalueita Sipoon puolelle vielä vaikka kuinka paljon. Kai ihmiset ovat tärkeämpiä kuin linnut? Ja itse alueella asuvana ja liikkuvana niin näyttää siltä, että luonnonsuojelijat liikkuvat ihan muualla, hiljaista täällä metsissä on kuin huopatossutehtaassa, 16 kilometriä rautatientorilta. Malmin lentokenttää, aivan ainutlaatuista historiallista kohdetta sen sijaan vainotaan, kun tänne Östersundomiin mahtuisi rakentamaan vaikka kuinka paljon. Tämä kaikki on seurausta siitä, että Sipoo ei osaa hoitaa maitaan, Nikkilään pidetään väkisin kuntakeskuksena, vaikka luontevampi suunta olisi Söderkulla lähialueineen. Toivottavasti Helsinki ja lähikunnat jakavat koko Sipoon, niin tulee siihenkin touhuun jotain järkeä.

    Thumb up 2
    • Anteeksi vain, mutta Östersundom kulttuurimaisemat on paljon vanhempia kuin Malmin lentokentää. tutustukaa alueen historiaan! Vantaan puoella Sotungin laakso aiotaan nimenomaan säilyttää sen kulttuurihistoriallsen arvon vuoksi.

      Thumb up 4
  13. Mihin on hävinnyt suunnitelma Heli-radasta, jota varten 0n varattu maata? Eikä tällaisissa suunnitelmissa pitäisi käyttää jo kauan asukkaiden tiedossa olevia suunnitelmia pohjana? Kumman poukkoilevaa on suunnittelu ja asukkaiden kannalta epäoikeudenmukaista, jos vanhat suunnitelmat muuttuvat näin paljon. Ensin esitettiin puutarhakaupunkia, nyt kerrostalorakentamista Itä-Helsinki tyyliin- varmaa on, että samat vanhat virheet toistetaan tällaisella suunnittelulla.

    Thumb up 0

Kommentoi