Östersundomista muodostuu pääkaupunkiseudulle uusi raideliikenteeseen perustuva 70 000 asukkaan kaupunginosa keskuksineen. Suunnittelua ohjaa neljä tavoitetta:

1. Pientalokaupunki
Östersundomissa pientaloasuminen ja kaupunkimainen, toiminnallisesti ja visuaalisesti monipuolinen ympäristö yhdistyvät. Alueelle syntyy uudenlaista merellistä asuinympäristöä joukkoliikenteen ja hyvien lähipalveluiden äärellä. Tavoitteena on lisätä pientalojen ja kohtuuhintaisten perheasuntojen tarjontaa.

2. Kestävä liikkumiskulttuuri
Östersundomin liikenteen rungon muodostaa metro, jota täydentää syöttöbussiliikenne. Jalankulku, pyöräily ja joukkoliikenne ovat houkuttelevimmat liikkumismuodot. Kulkureitit muodostavat verkkomaisen rakenteen, jossa reittivaihtoehtoja on useita.

3. Kaupunkiluonto
Alue halutaan rakentaa ekologisesti fiksulla ja joustavalla tavalla. Kaupunkiluonto muodostuu nykyisistä lähtökohdista urbanisoitumisen myötä ja luonnon erityispiirteitä huomioidaan kaupunkiympäristön suunnittelussa.

4. Cleantech ja aurinkoenergia
Ympäristöliiketoiminta – cleantech – on yksi Suomen nopeimmin kasvavista toimialoista ja osa vihreää taloutta. Östersundomista voi tulla uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuuteen liittyvien ratkaisujen pilottialue ja houkutteleva sijaintipaikka cleantech-alojen yrityksille. Rakentamisessa halutaan soveltaa ympäristöystävällistä teknologiaa.

Mitä mieltä olet kaavaehdotuksesta ja sen tavoitteista?

Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

22 Responses

  1. Helsingin kaupunki on virallisesti kertonut että se ei välitä linnuista ja luonnon monomuotoisuuden kunnioittamisesta.Vaan rakentaminen on tärkeintä ei linnut jne.Että se siitä kaupungista luonnon keskellä.

    Thumb up 6
  2. Tiput tai oravat saa luikkia Sipoonkorpeen ihan omakustannushintaan. Ne varmaan löytävät itselleen vertaisensa kodin. Me täällä nykyisin asustelevat joudumme hankkimaan jostain uuden asumuksen niillä roposilla, jotka Helsinki armeliaisuuttaan kodostamme tarjoaa. Jopa reilut puolet on jo luvattu siitä minkä arvoiseksi kiinteistönvälittäjä korsumme arvioi, silloin kun sen vielä olisi voinut vapaasti myydä. Eihän siitä ole kun vaivaiset seitsemän vuotta, kun on löysää hiessä roikkuu ja odoteltu koska voisi jatkamaan pitkäjännitteisempää asumista. Junan alle kaadettavaan taloon kun ei kovinkaan paljon kannata kunnossapitoon satsata, eikä taas hoitamattomankaan näköisessä kiinteistössä luonne helposti taivu viihtymään. Saisi ne tipujen varjelijat ajatella joskus ihan elävien ihmistenkin kannalta asioita. Ikuinen vastaan panemien vain pitkistä asioitten eteenpäin viemistä ja demokratia oravan ja mummon välillä kyseenalaistuu.

    Thumb up 19
  3. Juuri näin. Runsaita selvityksiä tehty hulevesistä, ruovikoista ja liito- oravista. Nykyisistä asukkaista on ykskantaan todettu, että haitat tulevat olemaan merkittävät- kirkkaan punainen.
    Eli Visanto ja Pajunen eivät arvosta alueen nykyisiä veronmaksajia piiruakaan

    Thumb up 11
  4. No vihdoin kotiin tuli esite jossa oli suurpiirteinen kaavaluonnos. Tosin mittasuhteet olivat vain suuntaa antavia. Hienoa oli ratsastukeskus joka oli laittettu ehdotukseen. Kiitos kaavottajille tuosta hienosta oivalluksesta. Hevosharrastus on kasvava laji ja sen säilyttäminen on Östersundomissa erittäin suotavaa. Tosin kun katsoin Pdf ehdotusta siinä sitä ei ollut? joten en tiedä mitä tieto on oikeaa ja mikä väärää. Tiedoitus on hieman sekavaa näin maalikolle. Jostain tulee aina uusia asioita esiin kun tutkii karttoja, ei ole selkeää tiedottamista. Myös sähköautoille ei löydy latauspistokkeita, nyt olisi mahdollista tehdä latausverkosto tulevaisuuden liikunta ajoneuvoille. Landon lähelle ei pitäisi rakentaa kovin suuria kerrostaloja jotta maisema pysyisi asiallisena. Rakentamisen määrä on aivan liiansuuri ja rasittaa luontoa sekä eläimistöä. Vuosi 2014 oli maailman lämpötilamittauksissa yksi korkeimmista mitä on mitattu ja me grillaamme itsemme jos tälläinen tiivis rakentaminen jatkuu. Olisi mielenkiintoista nähdä millainen kaava tulisi jos esim taitelijat ja mussikot tekisivät kaavan. Onhan tälläisestä suunnittelusta esimerkkejä mm. Iphone puhelin josta tuli menestys. Tarvitaan aivan uudenlaista tapaa kaavoittaa ihmisille terveitä yhdyskuntia sekä asuinympäristöjä. Uudet tutkimukset todistavet että tiivis rakentaminen aiheuttaa terveysongelmia, esim allegioita , hengitystie sairauksia. Euroopassa on vallalla ekologinen rakentaminen jossa vältetään rakentamista jossa vapautuu CO2 PÄÄSTÖJÄ tämä on asia josta meillä ei puhuta koska meillä kaavoitus lähtee metrosta ja jotta se kannattaa rakentaa se edellyttää tiivistä rakentamista.

    Tulevan kevään aikana aloitamme kuvaukset nykyisestä Östersundomista ja tarkoitus on kuvata luonnon häviämistä sekä rakentamisen aikana maiseman sekä eläimistön häviämistä. Projekti laitetaan myös kansainväliseen levitykseen kun sen saadaan valmiiksi.

    Thumb up 5
    • Hei ja kiitos palautteesta! Esitteessä kaavaehdotuksen ydinasioita on kiteytetty yksinkertaistetulle kartalle (pdf). Ratsastuskeskus löytyy virallisesta kaavakartasta (pdf) vihreällä taustalla ja u-2-merkinnällä tarkennettuna. Kaavamääräyksissä keskus on kuvattu näin: ”Urheilu- ja virkistyspalvelujen keskus. Alueelle voidaan sijoittaa Sipoonkorven kansallispuistoon ja kotieläimiin liittyviä toimintoja ja palveluita sekä niitä palvelevia rakennuksia ja rakenteita.” Ensi viikolla alkavissa tilaisuuksissa on nimenomaan tarkoitus käydä läpi tarkemmin kaavaehdotukseen liittyviä kysymyksiä suunnittelijoiden kanssa. Tervetuloa mukaan! Voit myös varata oman ajan kaavapäivystykseen. Lisätietoa: http://yhteinenostersundom.fi/2015/01/kaavaehdotus-nahtavilla-maaliskuun-alkuun/

      Thumb up 0
  5. Vähän on vaikea lukea karttaa. Ei voi kunnolla erottaa mikä on tie ja mikä polku tai mikä lie. Varsinkaan havainnekuvasta, joka eroaa ehdotuksesta. Taloni ympärille kahdelle puolelle on piirretty joko polut tai sitten tiet tai ihan jotan muuta. Miten voi ottaa kantaa johonkin epämääräiseen ja epäselvään. Kun se ei ole kunnolla merkitty, niin kuka tahansa voi tulkita asia ja luvata mitä tahansa ja sitten tuleekin jotain ihan muuta.
    Päättäjille: vaikka tämä on kaavaehdotus ja vain havainnekuva niin merkinnät pitää olla selkeät, jotta tietää mihin kantaa voi ottaa.

    Thumb up 4
    • Yleiskaavaehdotukseen liittyvä havainnekuva on yksi mahdollinen tulkinta siitä, mitä kaavaehdotuksen toteutuminen voi käytännössä tarkoittaa. Havainnekuvan rooli on esimerkinomainen. Jatkosuunnittelua ohjaa juridisesti nimenomaan kaavakartta, määräykset ja kaavaselostus. Vastauksia kaavakartan ja havainnekuvan esitystarkkuudesta löytyy usein kysytyistä kysymyksistä:

      http://yhteinenostersundom.fi/yleiskaava/usein-kysyttya/#havainnekuva

      Thumb up 0
  6. Samaa mieltä edellisen kanssa. Liian ylimalkainen kaavaluonnos.

    Thumb up 4
  7. Ihmettelen samaa kuin edelliset. Miten voi ottaa kantaa kaavaan, jossa ei ole kunnon karttapiirrosta. Uudet ja vanhat tiet, alueet, raitiotievaraukset jne. on piirretty niin ylimalkaisesti ja karkealla tasolla, että niistä ei yhtään tiedä, kuinka läheltä tai kaukaa menevät nykyiseen rakentamiseen (esim. omaan kotiin) tai väyliin verrattuna. Onko jossain tarkempi piirros, vai voiko tosiaan kuulemis- ja nähtävilläolovaatimukset kuitata tällaisella olemattomalla versiolla?

    Thumb up 4
    • Hei! Yleiskaava on nimensä mukaisesti yleispiirteinen kaava, jossa esitetään alueiden pääkäyttötarkoitus ja liikenneverkon periaatteet. Yleiskaavan rajaukset ovat siten suuntaa-antavia. Yleiskaavaehdotukseen liittyy havainnekuva, joka on yksi mahdollinen tulkinta siitä, mitä kaavaehdotuksen toteutuminen voi käytännössä tarkoittaa. Jatkosuunnittelua ohjaa juridisesti nimenomaan kaavakartta, määräykset ja kaavaselostus. Yleiskaavan pohjalta edetään tarkempaan suunnitteluun, osayleiskaavaan ja asemakaavaan. Yleiskaavan tarkkuudesta löytyy tietoa usein kysytyistä kysymyksistä:

      http://yhteinenostersundom.fi/yleiskaava/usein-kysyttya/#kaavamerkinnät

      Thumb up 0
  8. Kaavoitus on tehty liian tiheäksi, joka on epätervettä asukkaille.
    Maailmanlaajuisen kaupunkien säätietokannan mukaan äärimmäisen kuumat päivät ovat lisääntyneet merkittävästi, kun kylmiä päiviä on puolestaan yhä vähemmän.
    Tutkijat muistuttavat, että ilmastonmuutoksen ohella lämpöaaltoja voi lisätä myös paikallisilmasto, jota saattavat muuttaa esimerkiksi kaupungin kasvu, kaupunkisuunnittelu ja maaperä.
    Tutkimuksessa oli mukana 217 yli 250 000 asukkaan kaupunkia, joista oli saatavissa täydelliset säätiedot vuosilta 1973–2013.
    Lämpöaaltojen lukumäärä lisääntyi kaupungeissa 0,3 prosenttia. Viidestä runsaimpien lämpöaaltojen vuodesta neljä oli vuosina 2009–2012.
    Lämpöaalloksi luokiteltiin vähintään kuuden päivän jaksot, jolloin päivän ylin lämpötila ylitti 99 prosenttia mittaustuloksista, jotka oli mitattu samaan aikaan vuodesta 40 vuoden aikana

    Thumb up 2
  9. Mielestämme tässä on juuri haettu jotain Suomelle uutta – suhteellisen pienmittakaavaista, mutta monipuolista yhdyskuntarakennetta. Tämä luo sekä aktiivisen, inhimmillsen että luontoa kunnioittavan asuinympäristön joka mahdollistaa monipuolisen palvelutarjonnan.
    Kaavassa maisema on hyvin otettu huomioon, niin kun luonnon muut edellytyksetkin.

    Yhdyskuntasuunnittelu on kuitenkin monien osien kokonaisuus, eikä sitä voi kehittää vain yhdestä näkökulmasta. Tässä on saatu sekä maiseman, liikenteen että muun infran, erityisten luontoarvojen että tulevien asuinympäristöjen edellytykset toimimaan. Tuleva joukkuliikenneratkaisu on kuitenkin kaavan suurin haaste, sillä se vaikuttaa kaikkein eniten alueen todelliseen kehitykseen.

    Eli jos halutaan konkretisoida tätä kaavaa, pitäisi samalla saada politikkojen sitova päätös joukkoliikenneratkaisusta.

    Suurin osa yleisön kommenteistä näyttää johtuvan siitä, ettei ymmärretä kaavan tavoitetta, tarkkuutta ja skaalaa. Kaavan ymmärrettävyys on tässä vuorovaikutuksessa selkeä haaste kaavoittajille , koska ajankohtainen yleiskaava on sekä tarkempi että enemmän kiinnostusta herättävä kun yleensä.

    Monille kuntalaisille on taas haasteena nähdä tuttua ympäristöä uuden suunnitelun valossa. On aina helpompaa ja turvallisempaa nojata tuttuun ja vanhaan, vaikka moni östersundomilainen valitti Sipoon hitaasta menettelystä alueella. Not in My Backyard on myös täällä tuttu reaktio joillekin paikallisille.

    Östersundomilaiset saivat odottaa Sipoon kaavoitusta ja palvelua vuosikymmeniä ja moni sukupolvi ehti sekä syntyä että perustaa perheen ja saivat sitten muuttaa pois, kun ei edes saatu n.s. poikkeuslupaa omalle talolle, vaikka rakentamatonta maata oli runsaasti. Valitettavasti heidän ääntään ei enää voida kuulla, koska he asuvat jo muualla.

    Nyt on kuitenkin aika tunnustaa faktat ja luoda uusia edellytyksiä tämän pääkaupunkiseudun viimeisen vapaan maan käyttöön. Omakotiasutuksesta ei voida saada ympäristöystävällistä, kun liikenne- ja palvelutarpeet laajenevat liian isoille alueille. Fakta on myös, että pääkaupunkiseudulle muuttaa uusia asukkaita n 9000/vuosi ja jo pitkään on puuttunut kohtuuhintaisia perheasuntoja.

    Vanhana sipoolaisena asuisin mielelläni täällä. Jollemme itse ehdi, ehkä kuitenkin nuoremme kerkiävät nauttia kohtuuhintaisista asunnoista, toimivista liikenneratkaisuista ja monipuolisista palveluista.

    Thumb up 2
  10. Pohjavesien ja pintavesien seuranta EU direktiivien mukaiseksi.
    Ensin on tutkittava ja selvitettävä tilanne ja vasta sitten rakennettava vaikkapa jätevesipuhdistamo maan alle.

    Thumb up 3
  11. Jos kaavaa halutaan saada eteenpäin ennemmin kuin myöhemmin, kannattaa Salmenkallion rakennussuunnitelmia supistaa ja lintuvesien suojavyöhykkeitä suosiolla lisätä. Muistettakoon, että Vuosaaren satama tavallaan jo söi tämän Natura-alueen sietovaran.

    Jos yleiskaavoittajat haluavat kokeilla oikaista Naturasta, se olisi suurin riemu niille jotka eivät tästä kaavasta tykkää. Sitä sitten käräjöitäisiin vuosikausia meillä ja muualla.

    Thumb up 2
  12. Pientalokaupungista

    Valittu pientalokaupunkimalli on ikävä kyllä sprawlingia, jota tällä piti välttää. Nyt levitetään rakennusmattoa liian lähelle NATURA 2000 -suojelualueita sekä arvokkaiden luontoalueiden ja ekologisten yhteyksien päälle.

    Tällä valinnalla myöskään suunnitteluvaiheen asukaslukutavoitteen pistäminen maksimiin ei ole kestävä ratkaisu.

    Thumb up 3
  13. Kestävään liikkumiskulttuuriin kannattaa palata niinä vuosikymmeninä kun raideratkaisu on selvä.

    Selvää on, että Salmenkallion mitoitus ja sijoitus tulee miettiä uudelleen, pienemmäksi ja kauemmaksi Natura-alueesta.

    Thumb up 1
  14. Kaupunkiluonnon sijaan kannattaa panostaa siihen alkuperäisluontoon, mikä alueella on nyt olennaista:
    – Natura-selvityksen tulokset tulee ottaa huomioon mm. Salmenkallion reunaehtona.
    – Naturasta muistettakoon, että Vuosaaren satama tavallaan jo söi tämän Natura-kohteen sietovaran. Rima heilui ja taipui jo silloin luokille. Jos minä olisin kaupungilla töissä, en tunkisi samalle Natura-alueelle enää uusien hankkeiden yhteisvaikutuksia. Silloin nousisivat satamahankkeen aikaiset kehrääjä- ja ruisrääkkä-asiatkin uudelleen esiin.
    – Ruisrääkkäpeltojen koiraiden lauluryhmät tulee turvata EU-tuomioistuinen Itävaltaa koskevan ennakkoratkaisun mukaisesti.
    – Kehrääjän osalta myös valosaaste tulee ottaa huomioon.
    – Lintuvedet rauhaan jättämällä vältetään samalla tulvariskialueita.
    – Alueella on arvokkaita metsäalueita, joita ei pidä rakentaa.
    – Suojelualueiden väliset ekologiset yhteydet tulee turvata, kun Zonation-ohjelma on nyt Uudenmaan maakuntakaaavassakin käytössä.

    Thumb up 2
  15. Aurinkoenergian ja cleantechin edistäminen on oikein. Kuitenkaan niiden kehittämisellä ei voida korvata kaavaehdotuksen biodiversiteettihaittoja sen enempää kuin ”omenia appelsiineilla”.

    Thumb up 1
  16. Tässä mietittävää tulevaisuutta varten.

    Viherkatot pakollisiksi Ranskassa – Kasvit voi vaihtaa aurinkopaneeleihin, jos haluaa
    Kaikkien liikerakennusten katolle täytyy uuden lain mukaan vastedes rakentaa viherkatto tai aurinkovoimala Ranskassa, kertoo Guardian
    Viherkatto eristää lämpöä, mikä vähentää lämmityksen tarvetta talvella ja jäähdytyksen tarvetta kesällä.

    Katto sitoo myös sadevettä ja vähentää tulvia. Samalla viherkatot lisäävät luonnon monimuotoisuutta ja tarjoavat pesäpaikan linnuille.
    Ranskan parlamentti hyväksyi lain, jota ovat ajaneet ympäristöaktivistit. Laki koskee uusia liikerakennuksia.

    Sosialistit saivat rajoitettua lain vain liikerakennuksiin. Oikeisto suostuteltiin mukaan sillä, ettei viherkaton ole pakko olla koko katon laajuinen ja katolle voi asentaa viheriön sijaan aurinkopaneeleita.

    Kasveilla päällystetyt katot ovat suosittuja Saksassa ja Australiassa. Kanadan kaupunki Toronto hyväksyi vuonna 2009 viherkatot teollisuus- ja asuinrakennusten katoilla.

    Thumb up 0
  17. Nämä suunnitelmat vegherästi kaupungista on nyt unohdettu ja uusien suunitelmien mukaan rakennetaan kerrostalokeskittymät Itä-Helsingin tyyliin muka aimepia virheitä välttäen.

    Thumb up 5
  18. Hei näinhän se meni… pientalojen sijaan kerrostaloja on esimerkiksi tulossa tuohon Korsnäsiin, näin kuulin, suunnitelmia ei ole jaeltu vain vilauteltu…

    Thumb up 6
  19. Näin sitä väkisin runtataan pakkomielteistä neuroottista unelmaa eteenpäin…Mistään välittämättä. Vähiten nykyisistä asukkaista

    Thumb up 4

Kommentoi