Suunnitteluun oli erityisen tärkeää saada mukaan mahdollisimman paljon eri mielipiteitä ja näkökulmia, kun yleiskaavan ensimmäinen luonnos valmistui keväällä 2011. Östersundomin yhteinen yleiskaavaluonnos ja siihen liittyvä valmisteluaineisto olivat ensimmäinen versio Östersundomin suunnitelmista.

Tämä kaavaluonnosvaiheen keskustelu on arkistoitu. Voit yhä tutustua kommentteihin.

Suunnittelualue ilmasta

Helsingin seutu on laajentunut viimeisten vuosikymmenien ajan eniten pohjoiseen ja länteen. Tulevaisuudessa Helsingin ja Porvoon välille on arvioitu muuttavan 150 000 uutta asukasta. Östersundom on osa metropolin uutta kasvusuuntaa idässä.

Alueesta halutaan luoda houkutteleva pientalokaupunki, jossa on oma tunnelmansa. Östersundomiin kaavaillaan metroa, paljon pientaloja sekä luonnon ja kaupungin lomittumista toisiinsa.  Mitä ajatuksia nämä suunnittelun suuntaviivat herättävät?

Mitä mieltä olet yleiskaavaluonnoksesta? Mistä tulevaisuuden östersundomilainen voi olla ylpeä? Mitä suunnittelussa täytyy ottaa huomioon, että alue palvelee asukkaita? Millaiset suunnitelmat palvelevat pääkaupunkiseudun kehitystä parhaiten?

Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

202 Responses

  1. Ok. Hieno idea, mutta minkä h**n takia tämän täytyy olla ruotsalaisen nimikkeen alla? Vai käytetäänkö tätä yleisesti markkinointinimenä…
    Aika pimeetä, mielestäni…

    Thumb up 19
    • Kyse on perinteestä.Olen asunut ikäni itä-helsingissä ja jo lapsena ajaessamme tämän paikan ohi nimi oli Östersundom.Itäsalmi ei istu ja ihan umpisuomalaisenakin olen sitä mieltä, että vanha nimi pitää säilyttää.

      Thumb up 46
      • Just näin, ei ole kysymys mistään ruotsalaisuudesta tai markkinointi kikasta. Östersundom on vakiintunut nimi ja kukaan ei aikaisemmin edes tiennyt mistään Itäsalmesta.

        Thumb up 28
      • Östersundom kuulostaa muutenkin paremmalta kuin kuiva ja kova Itäsalmi

        Thumb up 15
    • Olen samaa mieltä, että Itäsalmesta halutaan tehdä turvapaikka pääkaupunkiseudun ruotsinkielisille, jotka kavahtavat suomenkieltä. Taitaa olla kyseessä isot rahat, kun Itäsalmi nimeä ajetaan alas monissa eri yhteyksissä. Kaupunki, tiekyltit, uutispalvelut ja jopa reittiopas käyttää vain ruotsinkielistä muotoa. Minusta nimistölautakunta Lehtonen etunenässä on epäonnistuneet tehtävässä ja moisella suomenkielen kyykyttämisellä aiheuttavat eripuraa suomenkielisten ja ruotsinkielisten välille. Eipä olisi kaksikielisyyden kannalta vastenmielistä palauttaa paikkakunnan nimi virallisestikin kaksikieliseksi.

      Thumb up 12
    • ei nimi miestä pahenna ei myöskään paikkaa. Olkoot vaikka kiinaa. Vaan se mitä sille paikalle tehdään. Nimiä voi keksiä ja muuttaa mutta peruuttamattomia vahinkoja saa aikaan luonnon tuhoaminen.

      Thumb up 6
    • No muutetaan sitten vielä itäisemmiksi, Miltä kuuloistaisi Ryssänsalmi? Savolaisia miellyttääksemme voisimme Landbon nimen muuttaa Junttilaksi.

      Itse olen 100% Suomalainen ja 1961 muuttanut Vuosaareen.

      Tässä kuitenkin Östersundomin Historiaa ( jos vaikka tasottaisi tuota hurrivastaista suhtautumista projektin nimeen, joka on mielestäni ihan hyvä).

      Historia:

      ”Östersundomin kartanon, kappelin ja Björkuddenin huvilan ympäristöt ovat valtakunnallisesti merkittäviä rakennettuja kulttuuriympäristöjä.

      Östersundomin kartanon päärakennus on vuodelta 1880. Sen kaakkoispuolella meren rannassa sijaitsee Sakari Topeliuksen kotina tunnettu Villa Björkudden. Topelius osti huvilan vuonna 1879 ja vietti siellä vanhuusvuotensa. Kulttuurimaisemaa täydentävät myös Korsnäsissä sijaitseva höyrylaivalaituri uimahuoneineen sekä salmen toisella puolella Karhusaaressa sijaitseva Sipoon vanhimpiin kuuluva Björntorp -torppa.

      Östersundomin kappeli on rakennettu 1750 -luvulla. Sen paikalla on ollut rukoushuone jo 1600-luvun jälkipuolella.

      Husön kartanon päärakennus on rakennettu 1800-luvun puolivälissä. Kartanon päärakennus, pihapiiri, peltoaukea, hevosaitaukset ja Husön lahti muodostavat Natura-alueiden väliin jäävän kulttuurihistoriallisesti ehjän kokonaisuuden. Kartanoon johtava tie on 1860-luvulta. Ennen tieyhteyttä kartanoon kuljettiin veneellä ja lautalla.

      Meri ja vesistöt ovat olleet Östersundomin historiassa keskeisiä liikkumisväyliä. Maankohoamisen seurauksena monet vesireitit ovat kadonneet. Östersundomin alueella Vikkullantie, Sotungintie ja nykyinen Kappelitie ovat useita satoja vuosia vanhoja. Myös Talosaarentie ja Kantarnäsintien linjaukset ovat vähintään toistasataa vuotta vanhoja. Alkuperäinen vanha Porvoontie kulkee Sipoon keskustaajaman Nikkilän kautta Östersundomin ja Sipoonkorven pohjoispuolelta. Uusi Porvoontie valmistui 1930-luvulla. Porvoonväylä Östersundomiin asti valmistui 1970-luvulla.

      Östersundomin varhaisimmat merkit ihmistoiminnasta löytyvät rannan läheisyydestä ja saarilta. Pronssikautisia hautaröykkiöitä on löytynyt Storörsbottnetin läheisyydestä sekä Kasabergetiltä. Röykkiöt sijaitsevat maiseman korkeilla kohdilla ja niiltä on aikoinaan ollut hyvä näköyhteys merelle.

      Östersundomin kylä on Sipoon vanhimpia kyliä. Se mainitaan asiakirjalähteissä jo vuonna 1347. Kuningas Kustaa Vaasan aikana Itäsalmen kylän 15 tilasta useimmat sijaitsivat Karlviken -lahden lähellä.”

      Thumb up 9
  2. Luonnon ja kaupungin lomittuminen ei saa tarkoittaa sitä, että luontoa jätetään vain ikääsnkuin säälistä pieniä soiroja sinne tänne, paitsi tietysti ne pakolliset Naturat. Odotan suurella mielenkiinnolla ympäristöjärjestöjen ”varjokaavaa”, missä arvokkaat luontoyhteydet ja -alueet on säilytetty, ja silti saatu mahtumaan 50 000 asukasta (eli metron vaatima asukaspohja).

    Thumb up 22
  3. Suunnitelmat vaikuttavat pitkälle harkituilta. Monet tarpeet huomioitu. Suomalaisten on aika lähestyä toisiaan 😀
    Östersundomin alueella on mahtavat mahdollisuudet toteuttaa kaikki
    ”herkut”. kaupunkiasuminen pikkupuutarhoineen kuin myös isommat puisto-alueet, uimarannat ja venesatamat. Sipoonkorpi tarjoaa lisäksi omat ulkoilumahdollisuutensa.
    Onnea suunnitelmille 😀

    Thumb up 7
    • viimeisetkin herkut viedään pöydästä

      Thumb up 3
    • Itäsalmen alue sellaisenaan kelpaa hyvin, mitään kerrostaloa ei tarvita!
      Sipoonkorpeen pääsee myös kauempaakin, parin viikon päästä Jukolan viesti on ihan Itäsalmen alueen tuntumassa…kaikki sinne!

      Thumb up 7
  4. Alueet joissa jo asutusta ja kunnallinen vesi-ja viemärijärjestelmä sekä olemassa oleva tieyhteys tulee ottaa tiiviimpään käyttöön kuin mitä varjokaavassa. Rantojen läheisyyteen tulee myös saada rakennusoikeutta, kaikkea ei voi suojella. Linnut ne lentelee rakennettujen alueidenkin puissa monimuotoisesti. Natura- ja suojelualueita on jo riittävästi. Yksityisten ranta-alueita ei tule varata viheralueiksi vaan myös rantarakentamista tulee sallia, nostaa alueen arvoa ja viihtyisyyttä. (viherpiiperöt mielellään ottavat yhteiseen hyvään toisen omaisuutta mutta omasta ei kukaan ole valmis luopumaan). Varjokaavan RL3 alueet tulee pääsääntöisesti muuttaa RL2 koska ovat jo rakennettuja alueita ja niiden alueiden tehostaminen luonnollista jolloin viheralueita jää ympärille riittävästi.

    Thumb up 7
    • Isoja tuloja odotellessa luonnolla ja rannoilla ei ole mitään väliä eikä ihmisillä.

      Thumb up 3
  5. Tulva-alueelle, jota ympäröi Natura, suunnitellaan rakentamistiheyttä 0,8. Ensisijaisesti pitäisi välttää tulva-alueelle rakentamista, missä nykyinen maankorkeus on alle +1,0 metriä. Kappelinlahdella vedenkorkeus nousi tammikuussa 2005 +1,7 metriin. Tämä on tärkeä huomioida, etenkin kun Natura on tulva-alueen täytön este. Olemassa olevia Luonnonsuojelu ja Natura-arvoja tulee kunnioittaa.

    Thumb up 22
  6. Kova tuhoamisvimma – surullista. Asioita on esitetty/esitetään vääristellysti, mihin asukkaiden on syytä puuttua.

    Thumb up 33
  7. Jottei Östersundom jää pelkäksi nukkumalähiöksi tai -ghetoksi, niin alueelle tarvitaan vetovoimaisia metropolirakennuksia ja -tiloja sekä työpaikkoja. Esim.

    – enemmän luonnonmukaista tilaa (central park ja nuuksio yhdessä)
    – julkisia rakennuksia kuten Aalto- kampus tai guggenheim-museo
    – jalkapalostadion korvaamaan Olympiastadionin

    Thumb up 1
  8. Ennen kuin Östersundomia aletaan rakentaa, sikäli kuin sitä edes tarvitsisi, tulisi täydennysrakentaa lähempänä keskustaa sijaitsevat kaupunginosat ja lähiöt. Ne on niin väljästi rakennettu että tilaa on tiivistää. Samoin metroa tulisi kaivaa ensin jo asutuille alueille eikä uusille ja kaukaisemmille suunnille. Östersundom-projekti jatkaa kaupunkirakenteen hajautumista kauemmaksi keskustasta, mikä on ihmeellistä aikana, jolloin on puhuttu juuri kaupunkirakentamisen tiivistämisestä. Myös nykyisten asukkaiden jyrääminen tekee projektista vastenmielisen, ja asukastavoitteet on järjettömiä. Koko projekti tulisi haudata ja keskittyä suunnitelmien mukaisen mukavan ja sympaattisen kaupunkikuvan rakentamiseen nykyisen rakennetun alueen lomaan.

    Thumb up 49
    • Vaikka kannatankin Östersundomin suunnitelmia, olen kanssasi samaa mieltä nykyisien alueiden tiivistämisestä. Uusimaa tulee kasvamaan sadoilla tuhansilla seuraavien 40 vuoden aikana, ja suuri osa hakeutuu nimenomaan Helsingin ja pk-seudun tuntumaan.

      Nykyiset laajennushankkeet(östersundom, jätkäsaari, suurpelto yms) asuttavat tästä ihmismäärästä vain osan. Kaikki ulospäin suuntautuva laajeneminen tulisi saada lopetettua, jotta urban sprawlilta leikattaisiin siivet.

      Nykyään moottoritiet alkavat jo kantakaupungista, ja jos tätä hukkamaata otettaisiin asuinkäyttöön, saataisiin tiivistettyä kaupunkirakennetta jo valtavasti. Jos moottoriteihin ei kosketa, ne ruuhkautuvat nykykehityksellä joka tapauksessa, kun yhä enemmän ihmisiä yhä kauempaa hurruttelee autoillaan keskustaan.

      Keskustan luonnollinen laajentaminen tavoitteeksi!

      Thumb up 8
      • Täysin sama mieltä Urbanuksen kanssa. Urbaanimoottoritiet on jo muutettu bulevardiksi muualla, kuten Seoulissa, San Franciscossa tai Nantesissa (Ranska). On nyt Helsingin vuoro!

        http://www.facebook.com/lansivaylakaduksi

        http://www.mastersofarts.fi/moa2011/index.php?option=com_moa_masters&tid=extended&Itemid=34#157

        Thumb up 2
      • Maakuntaehdotuksen ohessa väläytelty jopa 400000 asukkaan kasvua pääkaupunkiseudulla. Mutta Itä-Uudenmaan viehätys kaikkoaa, jos rannat rakennetaan. Ennen Vuosaari oli merkittävä loma- ja virkistysalue pääkaupunkiseudun asukkaille. Sen rakentaminen oli ehkä välttämätöntä, mutta surullista. Itäuudellamaalla Keravalla, Tuusulassa, Järvenpäässä ja Vantaalla ei ole juuri järviäkään. Jos merenrannat rakennetaan ja jätetään vain korpi niin tiivistäminen menee pelkäksi haaveiluksi. Ihmiset muuttavat pois Itä-uudeltamaalta vesistöjen lähistölle. Järvet ja merenrannat houkuttavat enemmän kuin rakennettu ympäristö. Suomessa on vielä paikkakuntia, joilla on enemmän annettavaa. Itse harkitsin Uuttakaupunkia, mutta sielläkin rannat on rakennettu joten kauniista keskustasta huolimatta miksi sinne muuttaisi ?

        Thumb up 0
        • Muuten olen ehdottomasti tiivistämisen kannalla, mutta vain sillä ehdolla, että tiivistetyillä alueilla asuville jätetään rannat ja luonto.

          Thumb up 1
    • Otat kantaa oikeisiin asioihin. Kaupunkirakennetta on syytä tiivistää ja näin tapahtuukin. Kantakaupunki saa Jätkäsaaren ja Kalasataman kautta 30 000 uutta asukasta. Idässä Laajasalo tiivistyy Kruunuvuoressa, Myllypuro toimii erinomaisena esimerkkinä siitä kuinka nuutunut nukkumalähiö herätellään eläväksi kaupunginosaksi.

      Östersundom on hieno projekti: Hallitusohjelmaan (Vanhanen II) kirjatut tavoitteet takaavat, että ghettoilu ei mahdu suunnitelman raamiin. Metroyhteys nopeuttaa tuntuvasti liikennöintiä aina Espooseen saakka. Se ei missään nimessä vähennä alueen arvoa, vaan päinvastoin tuo tälle alueelle lisäarvoa. Se on urbaania 2000-luvun meisinkiä.

      En voi yhtyä näkemykseesi ”vanhojen” asukkaiden jyräämisestä. Jos tarkkoja ollaan, niin jokainen kiinteistökauppa ja uudisrakennus ”jyrää” aina aikaisempia arvoja. Osana ”jyräystä” syntyy myös vanhojen kiinteistöjen ansioton arvonnousu, eikä siltäkään ole syytä sulkea silmiään.

      Olen iloinen siitä, että alueen nimi vaihdettiin alkuperäiseen asuun. Östersundom on luonnikkaampi kuvaamaan aluetta, kuin muovilta maistunut Itäsalmi.

      Thumb up 1
  9. Puroniityntien suunnitelma on pitka ja kapea ja nayttaa onnettomalta.
    Tehkaa suunnitelma ”8” muotoisena. Pohjoinen osa ja etelainen osa molemmilla palvelupisteet. Pohjoinen osa laajennetaan kaikkiin suuntiin ja keskeinen osa on Arobretum. Palveluja taytyy olla, paivakoti, kauppoja, etc… (Landon tapainen maassiiivinen omakotitaloalue ilman palveluja on epaonnistunut ja moni ei viihdy siella).
    8 muotoien suunnitelma suosii sita etta keskelta tulle viherkanava ..idasta lanteen Stormossen kautta Genatraskin suuntaan.
    Oletteko miettineet siirtaa sahkolinjan maanalle tai muualle koska se naytta olevan rajoittava tekija suunnittelussa.

    Thumb up 6
  10. Jos suunnitelma toteutusi niin kuin hahmoteltu, ei hullumpi. Väljyyttä saisi, jos älyttömät korpialueet otettaisiin metron läheisyydessä käyttöön- vai laitetaanko hirvet sillä kulkemaan kappatorille? Meillä tarvitaan viheralueita enemmän puistomaisina ihmsten käyttöön,korpeen en mene virkistäytymään vaan luonnon tulee olla lähempänä, että se hyödyttää tavallisia ihmisiä. Säilytetaan paljon joitain ikivanhoja puita ja tehdään ihania keitaita niinden ympärille keski-Eurooppalaiseen tyyliin. Suunnitellaan paljon kävely ja pyöräteitä kulkemaan erikseen kaduista niin saamme ihmiset liikkumaan. Tärkeimpänä olisi nopeasti saada asema KehäIII kupeeseen, johon keskustaan liikkuvat voisivat jättää autonsa, kun nykyiset parkkialueet on onnettoman pieniä. Alueella on mahtava potentiaali maastorakenteen puolesta ja täällä voidaan luoda uudenlaista kaupunkiympäristöä. Jos Natura-alueet kasvat liian isoiksi, tuhoutuu ihmisen rakentama kulttuuriympäristö liian tiheään rakentamiseen, eikä täällä viihdy eläimet, eikä ihmiset. Lintualueet on eri asia,koska linnut lentävät, ne ei tarvitse älyttömiä käytäviä,jotka jäävät vain jonkun riesaksi,vai hoitaako kunta ne?Puistot kaupunki ainakin hoitaa. Käykää Mustavuoressa ja miettikää onko järkevää jättää puut mätänemään ja antaa puiden kasvaa liian tiheästi, niin ettei maanpinnalla kasva kohta mitään.

    Thumb up 5
    • Sinun kannattaa ehdottomasti virkistäytyä nopeasti jossain, muualla.

      Thumb up 16
    • Ei pidä ajatella, että koko Helsingistä pitäisi tehdä joka kohdasta samanlaista rakennettua ympäristöä. Östersundomin erityispiirre on luonto ja luonnontilaisuus. Jos ei tällaisessa viihdy, ei ole pakko muuttaa sinne. Rakennettua ympäristöä ja ylihoidettuja puistoja on Helsingissä ylin kyllin eli niissä viihtyvälle on ylenmäärin vaihtoehtoja. Sen sijaan aidossa luontoympäristössä viihtyville ei ole kovin paljon vaihtoehtoja ja ne yhä vain vähenevät. Östersundomissa tulee säästää luontoa ja siksi C-vaihtoehto on oikeastaan ainut järkevä vaihtoehto.

      Thumb up 6
  11. Tässä korpi-ajattelussa tulee hyvin esille itäsuomen ja länsisuomen ero. Jos ajatte länteen katsenne lepää hyvin hoidetussa maalaismaisemassa, jossa näkee kauas.Jos ajatte itään näkymä on paljon karkeampi ja pian tien molemmin puolin on synkkää korpimetsää. Molemmilla on kannattajansa, mutta meidän kaikkien tulisi miettiä mikä on järkevää. Molemmissa säilyy alkuperäinen luonto, mutta kumpaa haluamme katsella ja ja kummasta on enemmän iloa lapsillemme?Kummassa haluaisit liikkua ja tuntisit olosi rentoutuneeksi ja virkistyneeksi?Olen ”kasvanut”vanhempieni kautta molemmissa ja valitsen hoidetun kulttuurimaiseman.

    Thumb up 2
    • Lännen näköalat ovat hienoja, mutta henkilökohtaisesti pidän erityisesti Sipoon vaihtelevasta maastosta ja ihanista metsistä. Kaupunkiluonnosta en viitsi edes puhua, koska se ei ole sen arvoista.

      Thumb up 12
    • Hoidetun ja hoitamaton luonto ei ole lajistollisesti samanlainen. Esimerkiksi monet vieraslajit, kuten kanit ja useat puutarhakasvilajit, eivät pysty välttämättä levittäytymään luonnontilaisempaan, hoitamattomampaa luontoon. Emmekö halua säilyttää myös alkuperäistä suomalaista luontoa? Ja ennen kaikkea, voisiko ihmiskeskeisen ajattelun rinnalle mahtua myös luonnon itseisarvon huomioiminen??? Pidän tärkeänä myös, että lapsille jäisi pala suomalaista luontoa asuinpaikan läheisyyteen, sillä jo nyt tutkimusten mukaan edes aikuisilla kaupunkilaisilla ei ole oikea kuva siitä miltä todellinen luonto näyttää ja kuulostaa. Ihmisen kosketus luonnossa näkyy joka tapauksessa, mutta yritetään pitää sitä minimaalisena!

      Thumb up 2
  12. On ymmärrettävää, että kaupungit kasvavat ja maata tarvitaan rakentamiseen. Olen kuitenkin pettynyt Hgin tapaan tehdä yhteistyötä tällä alueella, jolla on jo vakituista asuinrakennuskantaa. Olemme alueellamme saaneet kaupungin kirjeitä, jossa he ilmaiset halukkuutensa ostaa ei vain maata, vaan koko asuinkiinteistön. Tarkoituksena on tietysti tehostaa asemakaavan valmistamista kaupungin omille maille. Ikävältä tämä tuntuu, sillä kun aikoinaan maalle muutimme, muutimme nimen omaan Helsingistä.
    Nyt olemme tahtomattamme tilanteessa, jossa yksilön arvot väistämättä jäävät yhteisen edun jalkoihin. Visanti on useasti todennut, että nyt rakennetaan ihmisten kaupunkia. Mietin, minkä statuksen me jo paikalla asuvat saamme – emmekö mekin ole ihmisiä?
    Kun yksityinen maanomistaja ilmoittaa neuvotteluhalukkuutensa kaupungin, kaupunki kertoo halukkuutensa kauppoihin kiinteistön käypään arvoon. On jokaisen neuvottelutaidoista kiinni, mikä kaupan lopullinen hinta on. Se taar määrittaa alueen yleistä hintatasoa, joka merkitsee sitä, että yksikin ”liian halvalla” kaupunkille myyty asuinkiinteistä romuttaa koko hintatason.
    Olen myös tietoinen siitä, että kaupunki hanakasti lähestyy vanhoja ihmisiä, joita alueella on paljon. Heillä on paljon tunnesiteitä, mutta elämänsä ehtoolla eivät jaksa paneutua neuvotteluihin ja suostuvat kauppoihin kaupungin hintaan. Sen sijaan me nuoremmat perheet tarvitsemme uuden katon päämme päälle ja hinnalla jolla kaupunki on valmis kauppoihin, emme saa edes vastaavaa Helsingistä, vaan joutuisimme muuttamaan vieläkin kauemmas, Sipooseen jälleen.
    Tämä on mielestäni hyvin lyhyt näköistä toimintaa kaupungilta. Ja tietysti tämän kaiken kruunaa se, että kaupunki on ilmoittanut pakkolunastavansa näitä kiinteistöjä viimeistään asemakaavavalmistelujen alla.

    Thumb up 28
  13. Östersundomkommittén alias Helsingfors stadsplaneringskontor lär nog räkna med att Jan Vapaavuori sitter kvar som bostadsminister i nästa regering. Utan sin man på ministerposten finns det inga chanser att miljöministeriet skulle godkänna en dylik generalplan.

    Thumb up 8
  14. Surullista luettavaa, hieman pidemmällä ajatuskululla varustettu ihminen huomaa ilmassa leijuvan suuren puhalluksen merkit. Ilmeisesti ensin tehdään suunnitelma jossa mahdollisimman isot ja parhaat alueet luokitellaan viheralueiksi tai yhteiskäyttöalueiksi, milloin milläkin nimellä yhtä kaikki, maat kunnalle ja kun parhaat palat on siellä muuttuu koko pelin henki, nyt tarvitaan kiireesti asuntoja ja tietyille kohderyhmille sitä ja tätä……
    Mietin hieman itseksekseni kuinka monta taloutta jää noiden ehdotuksien vihreille alueille? olisiko siinä ensimmäinen vastaus kuinka montaa taloutta tällä kertaa viilataan linssiin?
    Tärkeää olisi ymmärtää kulttuuriarvo, juuri kuten aiemmissa kirjoituksissa viitataan Helsingin länsipuolella olevaan tilanteeseen (vertaa esim. Kirkkonummea) siellä on rakentaminen melko maltillista eikä siellä maan ryöstöjä (ainakaan vielä) ole tapahtunut. Tulisi muistaa että alueiden monipuoliset käyttömahdollisuudet ovat myös suuri rikkaus! joku haluaa asustaa mökissä jossa ei ole sähköä, toinen haluaa asua omakotitalossa, ja kaikki jossain siinä välissä. Säilytetään se mahdollisuus! Ei mitään uusia ’Harkimoja’.
    Näissä ajatuksissa terveiset kaikille toivottelee janoisten ystävä Kari Krandi

    Thumb up 22
    • Rakennetaan kalliita merinäköala-asuntoja, pilataan rannat ja perinnemaisemat. Jälkeen jätetään pilattu alue.

      Thumb up 2
  15. Miten ihmeessä voidaan suunnitella aluetta, jos esim. täällä Majvikin alueella ei ole tehty minkäänlaista kunnollista maastokartoitusta?
    Kuka tätä aluetta oikeasti suunnittelee? Onko loppuvastuu Sipoolla vai Helsingillä??????Karhusaaressa esim.oli jo vuoden 2009 lopulla tapaaminen asukkaiden kanssa Helsingin kaupungin taholta alueen suunnittelusta ja kehittämisestä. Mitenkäs täällä Majvikissa?

    Thumb up 9
    • Maastoa on myös Majvikin osalta kartoitettu aika kattavasti. Majvikin alueelta on olemassa hieno asemakaavatasoinen pohjakartta, jota on ilo hyödyntää tässä työssä! Myös maastokäyntejä on tehty useita ja luontoselvityksen täydennys valmistuu parasta aikaa. Kuten pohjakartoituksesta myös suunnitelmista vastaa Sipoon kunnan Kaavoitus- ja kehityskeskuksen väki.

      Majvikhan otettiin mukaan koko yhteiseen yleiskaavaprojektiin vasta vuoden 2010 syksyllä. Sipoon kunta järjesti asukkaille suunnittelupäivän Karhusaaren Kuntokalliossa 5.5.2011. Artikkelin tuosta tapahtumasta voit lukea tältä sivustolta Ajankohtaista-osiosta otsikolla ”Karhusaaren tilaisuuden kommentit koottiin kartalle”.

      Thumb up 1
  16. Jopa kilometrin päähän suunniteltu pientaloasutusta, jätevoimalan viereen, jossa näillä näkymin aiotaan polttaa myös ongelmajätteitä vastustuksesta huolimatta, perusteluna että kyseessä on liikelaitos, jonka tehtävänä on tuottaa voittoa.

    Thumb up 8
    • Tuo ongelmajätteiden poltto tuli mukaan kuvioihin kuin varkain. Aluksi sitä ei suunniteltu, luultavasti siksi, etteivät ihmiset pelästyisi niin paljon. Aikamoista juonittelua tämäkin asia…

      Thumb up 4
    • Kohta varmaan saadaan jätteistä rahaa..se on energiaa.

      Thumb up 0
  17. Suunnitelmat ovat vielä melko keskeneräisiä. Lisäksi paikkakunnan nimeksi tulisi palauttaa Itäsalmi, koska sitä on käytetty Sipoon aikanakin. Minä ainakin vierastan moista nimeä…

    Thumb up 0
    • Olkoon vaikka Ryssän helvetti tai niin kuin monet Suomalaiset perä-loppuiset paikkakunnat. Se mitä ympäristölle tapahtuu on tärkeämpää.

      Thumb up 0
  18. Alueen luonnonkauneus tulisi säilyttää kokonaisuuksina. Ei siten, että jokin vastaranta rakennetaan ja siten näköpiirissä on aina rakennuksia. Se pilaa luonnonmaiseman.

    Thumb up 10
  19. Tämä nykyinen ”kaavaluonnos” on suorastaan häpeällinen esimerkki siitä kuinka kaavaa tehdään suuruudenhulluin 60-luvun opein, yhtään välittämättä siitä minkä päälle uusia rakentamisalueita piirrellään ja täysin piittaamatta siitä mitä maksaa: massiivisia uusia kanavia Natura-alueille ja niiden välille, 600-700m pitkä silta Granön saarelle jne. Kyseinen lähestymistapa on myös MRL:n vastainen, siis laiton. Vantaalla on osattu modernin kaupunkisuunnittelun parhaat periaatteet jo 90-luvulla, joten miksi Vantaa yleensä on lähtenyt tässä proggiksessa Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston kalkkeutuneittenhourupäiden kelkkaan? Muuten: Kun rajansiirto Sipoolta Helsingille tehtiin, selvitysmiehen arvio oli että Vantaan alueet mukaan lukien alueelle sopii maksimissaan 40 000 asukasta. Nyt ollaan kuitenkin samalle alueelle väkisin tunkemassa 60 000 + 10 000 Majviikiin Sipooseen. Mopo keulii oikein kunnolla.

    Thumb up 15
  20. Miksi pilataan kaikki merenrannat epäonnistuneilla asuinkaavoilla? Aikana jolloin talous on epävarma rakennetaan kaikkein hienoimmat alueet täyteen valtavia rakennuksia eikä jätetä yhtään luontoa ihmisille virkistyskäyttöön. Rakennukset voisivat nostaa jonkin entisen teollisuusalueen tai jo rakennetun alueen profiilia, mutta ovat tällä hetkellä järjetön sijoitus. Kyseessä on rahanhimo. Tuusulan järven rantojakaan ei saa rakentaa. Miten on mahdollista pilata joidenkin rahanhimoisten ihmisten takia koko hienoin pääkaupunkiseutu? Heidänkin lapsensa ja lapsenlapset tulevat asumaan täällä.

    Thumb up 11
  21. Suosittelen suunnittelijoille iltalukemiseksi myös ”Suomalainen ruokalasku” ja Vaara vaanii Kattilassa” -kirjojen lukemista kun päättäävät minkälaisille yrittäjille kaavoitetaan tontteja alueella.Erityisesti toivoisin alueelle pienkauppiaita ja toria, josta saisi tuoretta tavaraa.

    Thumb up 5
  22. Hei! Majvikin ja Granön osalta piti tulla syksyn 2011 aikana lisäraportti Hannu Tammelinin alustavaan luontoselvitykseen. Koska aineisto on saatavilla ja luettavissa?

    Thumb up 3
  23. Olen kauhulla seurannut kun Helsingin kaavoitus vastaavat vedättävät ihmisiä mennen tullen, aiemmin viikolla kun uutisissa esiteltiin Östersundomin kaavaa niin siinä käy kuten Vuosaaren kanssa kun Helsinki sen aikoinaan vei Silloiselta H:gin pitäjältä ( nyttemmin Vantaa ) silloin myös puhuttiin pientalomaisesta kaupunginosasta , ja kas kumma miltäs nyt Kallahti ja Rastila näyttävät ? Erittäin tiiviisti rakennettu betonislummi!! joten se siitä suunnittelusta. Tämä saman kohtalon tulee myös Östersundom kokemaan . Se mikä myös siinä kaavassa hämmästytti oli se että sinne on suunnitteilla ostoskeskus joka olisi samassa kokoluokassa kuin Itäkeskus , siis mitä järkeä on rakentaa suuri ostoskeskus 8 km:n päästä toisestä ??? Eikö helsingin kaupunki suunnittelijat opi koskaan mitään ? vaiko ahneus vaikuttaa suunnitelmiin?.

    Thumb up 12
    • Helsingin kaupungin rakennusvirasto ei osaa sunnitella mitään kaunista..olet oikeassa !

      Thumb up 6
  24. Hei!
    Missähän vaiheessa on Karhusaarta koskevan kaavarunkoluonnoksen valmistelu? Milloin esitellään yleisölle?

    Thumb up 0
    • Hei,
      tällä hetkellä kaikki aikamme menee yleiskaavaluonnoksen valmisteluun ja Karhusaaren kaavarunko joutuu odottamaan sitä, että yleiskaavan valmistelu on vähän pidemmällä. Esittelemme kaavarunkoa karhusaarelaisille aikaisintaan keväällä – tämän tarkempaa aikataulua emme valitettavasti osaa tässä vaiheessa luvata.

      Thumb up 0
  25. Hei!
    Onko jo tehty lopullinen päätös pikaraitiotien tai metron väliltä? Kuka sen viimekädessä OIKEASTI päättää? Onko enemmän kysymys Helsingin tahtotilasta asiaan vai kaupunkien ja kuntien todellisista ja realistisista tarpeista ja kyvystä maksaa tuleva hanke?
    Entä mitenkä vaikuttaa mahdolliset tulevat kuntaliitokset asiaan? ”Rulettaako” Helsinki asioiden suunnittelussa?

    Thumb up 3
  26. Päätöstä pikaraitiotien ja metron välillä ei ole tehty. Liikennejärjestelmä ratkaistaan Östersundomin yhteisessä yleiskaavassa ja siinä on kyse Helsingin, Vantaan ja Sipoon yhteisestä näkemyksestä. Kussakin kunnassa poliitikot päättävät oman kuntansa osalta, ovatko kaavaluonnoksen tai -ehdotuksen kannalla.

    Kuntien yhteisen kaavapäätöksen tekee Östersundom-toimikunta, jossa on edustaja kaikista kolmesta kunnasta. Toimikunta esittää yleiskaavan vahvistamista Ympäristöministeriölle. Kaavalla luodaan mahdollisuuksia liikennejärjestelmille. Toteuttamiset (hankkeet ja niiden rahoitus) vaativat omat poliittiset päätöksensä.

    Thumb up 0
  27. Koko Östersundom hanke ei kuulosta loppuun asti harkitulta. Ymmärrän vision merkityksen ja siihen liittyvän merenrannan hyödyntämisen aina Porvooseen saakka. Silti asia tulisi soveltaa huomioiden jo alueella asuvat perheet, alkuasukkaat ja kulttuuriarvot. Helsinki jyrää jo pelkästään nykyisillä suunnitelmillaan ihmisistä vainoharhaisia ja hermoheikkoja. Vanhemmat pelästyvät pelkän traktorikaivurin liikettä Uudella Porvoontiellä.

    Helsingin tulee ehdottomasti seurata vaihtoehtokaavaa, pienentää rakennusoikeutta alueella, välttäen gryndereiden verenhimoisen maankaytön sekä siirtää metrohanketta 25 vuodella.

    Thumb up 11
    • Olen TÄYSIN SAMAA MIELTÄ! Naapurustossani ihmiset reagoivat suunnitelmiin pelon sekaisin tuntein ja monet vakavasti. Kauhea tunne monella ”puserossa”. Vaihtoehtoja kun olisi runsain mitoin, niin miksi niitä ei voitaisi ottaa hyötykäyttöön? Ja toteuttaa suunnitelmat lain mukaisesti !?!?! Ja ajan kanssa.

      Thumb up 8
  28. Hei Helsingin kaupunkisuunnittelijat!

    Mistä saa tietää, ketä ovat ne oikeat ihmisten nimet, jotka istuvat perustetussa Östersundom-toimikunnassa, päättämässä kaavan esittämistä Ympäristöministeriölle?

    Thumb up 4
    • Östersundom -toimikunnan jäseniä ovat Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston virastopäällikkö Tuomas Rajajärvi, Vantaan kaupunkisuunnittelujohtaja Jukka Kullberg sekä Sipoon kehitysjohtaja Mikko Aho.

      Lisäätietoa toimikunnasta löydät täältä nettisivuilta kohdasta Yleiskaava, päätöksenteko http://yhteinenostersundom.fi/yleiskaava/paatoksenteko/

      Thumb up 0
    • Ei nimiä mistään saa, se on salaseura nääs

      Thumb up 0
      • Niin se vaan on, että hurrit vaan vetelee lonkkaa ja tavallinen pullainen maksaa tuon hölmöyden. Kyllä se on vaan niin, että Östersundom on tarkoitettu vain ruotsalaisille herkkuperseille.

        Thumb up 0
  29. Kiitos tiedosta!

    Eli 3 ihmistä päättää asian? Onko niin, ettei heihin ole kukaan vaikuttanut/lobannut aiemmin? Ovatko heidän mielipiteensä avoimia vai onko kysesssä muodollinen kumileimasin-tiimi?

    Peltomäen ollessa eri mieltä Östersundom-hankkeesta alkoi hänen ajojahti Hesarin toimesta. Oliko siellä Helsingin kaupunki asialla?
    Pajunen, Vapaavuori?

    En jaksa uskoa, että tässäkään hankkeessa on päättäjillä puhtaat jauhot. Eduskunta kärähti lahjuksista mutta kuntapäättäjät ovat saaneet rellastaa vuosikymmenet. Östersundomin hyvistä rakennusoikeuksista saa hyvät rahat.

    Thumb up 13
  30. Mielenkiintoista havaita, että kaavaluonnoksessa ja siihen liittyvässä keskustelussa puhutaan paljon luontoarvoista, naturasta, yksittäisistä lintulajeista, liikenteestä, rannan käytöstä, townhouse-asumisesta ja tulevaisuuden ranta-kaupungeista. Missään selvityksessä tai virallisessa keskustelussa ei puhuta sanaakaan alueen nykyisistä asukkaista. Olemmeko me omaisuutemme ja elämäntyömme likoon laittaneet näin paljon vähempiarvoisia kuin esim. hanhien pysähdys muuttoreitillä meren ruovikkoon.

    Onko oikeat arvot nyt kaavoittajalla kohdillaan?

    Thumb up 17
    • Östersundomin ranta ei ole vain nykyisten asukkaiden asia. Teillä on myös lapsia ja lapsen lapsia. He perivät tämän maan. Ranta-alue ei ole vain jonkin pienen alueen asukkaiden asia. Ei myöskaan minkään etnisen ryhmän asia. Kysymys on luonnosta ja koko Etelä-Suomesta. Kysymys on kaikista tulevaisuuden ihmisistä. Itsekäs lyhytnäköinen suunnittelu tulee kostautumaan tuleville sukupolville ja jo nykyisille.

      Thumb up 4
  31. Hetkinen,……. Tuomas Rajajärven mukaan Natura-tarkastelu on alkanut vasta nyt kun ehdotelma on jo esitetty? Ja vaihtoehtoja on kuulemma monia? Meille asukkaille ei esitetty kuin yksi ja ainoa tämän vuoden keväällä!!!!!
    Suunnitelma siis tehty käytännössä Helsingin mieltymysten ja tahdon mukaan. Ja sieltä käsin. (meitä ei Helsinkiläisiä asuu 1/3 kaavaehdotelman alueella).
    Asiat näyttävät sujuvan kuin suoraan Monopoly-pelistä: Palaa takaisin lähtöruutuun kulkematta………..

    Thumb up 7
  32. Ilmoittakaa nyt hyvät päättäjä kannattaako täällä Östersundomissa laittaa vielä kukkasipuleita maahan. Siis onko kotimme vielä koskematon ensi kesänä. Vai voinko rauhassa istutttaa tammen, jota ihailen 30 vuoden päästä omalla pihallani.
    Meille asukkaille ei ole kerrottu minkäänlaista aikataulua Östersundomin rakentamisesta. On raastavaa odottaa tietoa monta vuotta kotinsa kohtalosta. Asutaan kuin aikapommin päällä. Ajattelinkin hakea Helsingiltä korvausta kivusta ja särystä, sekä unettomista öistä, joista olen tämän kolmen vuoden aikana kärsinyt kyseisen projektin takia.

    Thumb up 10
    • Östersundomin rakentamisen aikataulusta on vaikea sanoa mitään varmaa, koska siihen vaikuttavat niin monet eri seikat. Suunnittelu tulee kestämään vielä vuosia. Tällä hetkellä tehdään yleiskaavaa ja tavoitteena on, että yleiskaavaehdotus olisi valmis vuonna 2012. Yleiskaavan käsittely, hyväksyminen ja vahvistaminen vievät oman aikansa. Rakentaminen voi alkaa vasta sitten, kun alueella on asemakaava. Sen laatimiseen kaikkine käsittelyineen menee yleensä vähintään pari vuotta.

      Se, milloin rakentaminen kotitalosi ympäristössä alkaa ja mitä siellä tapahtuu, riippuu monesta eri tekijästä, esimerkiksi siitä, missä päin alue sijaitsee, mitä yleiskaavassa ja asemakaavassa alueelle on merkitty ja missä järjestyksessä Östersundomin alue lähtee rakentumaan. Istuta vaan kukkasipulit, ehdit ihailla kukkia vielä monta vuotta!

      Thumb up 0
      • Ette tosissanne väitä että rakennuskiellossa ollaan vielä pari vuotta? kenen etua se palvelee, että ei kannata myydä vaan kitkutella vuositolkulla ja odottaa päätöstä.

        Sipoolla oli kaava, ei kelvannut kun teillä vauhtia riittää näihin hommiin, ja Wau sen huomaa!!

        Thumb up 4
  33. Voisitteko päivittää perustietoja myös tekstiosioon, ettei kaikkien tarvitse etsiä aikataulupäivityksiä keskusteluista. Esimerkiksi tieto siitä, että yleiskaavaehdotus esitetään vasta 2012 puolella, on melko oleellinen.

    Thumb up 3
  34. Kyllä kuulostaa jälleen salamyhkäiseltä. Helsingin kaupunki tuntuu pimittävän tietoa ja pelaavan aikaa, jotta meillä asukkailla jäisi mahdollisimman vähän marginaalia reagoida asioiden kulkuun.
    Jälkeenpäin ilmoitetan vaan, että onhan asiat olleet julkisesti nähtävillä. Niin varmaan, mutta miten me pystymme tavan tallaajat vaikuttamaan kun vastapuolella on kokeneet maankäytön-, kaavoituksen- , sopimus ja kunnalisjuridiikan monivuostiset osaajat ja lobbaajat. Kun Jussi puhuu käynnistyy tehokone, joka osaa jyrätä kaavan alle jäävät asukkaat.

    Mitä voimme tehdä?

    Thumb up 9
    • Ikävä kyllä tällaista se Helsingin kaavoituskäytäntö on. Asioita suunnitellaan kamalalla kiireellä ja osalliset joutuvat käyttämään kaiken vapaa-aikansa kaavoituksen vahtimiseen, jos aikovat pysyä ajan tasalla. Sittenkin vaikka mielipiteitä otetaan vastaan muodon vuoksi, niitä ei oteta millään tavalla huomioon. Demokraattisen vaikutelman luomiseksi päättäjät kyllä pohtivat julkisuudessa, miten saataisiin asukkaita aktivoitua osallistumaan, mutta aktiivisuuteen taidetaan oikeasti haluta vain heitä, jotka ovat samaa mieltä kaupungin linjausten kanssa.

      Thumb up 3
  35. Ymmärrän hyvin, että yleiskaavan valmistelu on pitkä ja haasteellinen prosessi. Vuosi 2011 lähentelee kuitenkin jo loppuaan, luulisi puolen vuoden hiljaiselon aikana saatavan edes täsmennystä aikatauluihin. Nämäkin ovat jo venyneet aikaisemmin esitetystä. Asukkaiden ja yhteisöjen yleiskaavaluonnoksesta pyydettyjen mielipiteiden sekä kannanottojen esittämisestäkin on jo kulunut tämä puoli vuotta eikä vastineita ole näkynyt.

    Jotakin tuloksia ja materiaalia pitäisi kyllä jo alkaa näkyä julkisuudessa. Östersundom -toimikunnasta ei kuulu mitään. Onko homma enään hallussa? Kuka tätä palettia oikein johtaa?

    Thumb up 7
  36. Kiitos palautteesta! Suunnittelun etenemisestä löytyy nyt kootusti tietoa ajankohtaista-osiosta:

    http://yhteinenostersundom.fi/2011/12/tarkistettu-kaavaluonnos-kuntien-kasittelyyn-alkuvuodesta/

    Thumb up 1
  37. Natura-arviointi – Väliraportti 2, kaava-vaihtoehtojen vertailu. 7.2.2012. (pdf) -kohtaa ei saa avattua jostain syystä.
    Muuten ns. Varjokaava on tehokkainta ja energiataloudellisinta sekä luontoystävällisintä rakentamista kuvaava ja siten paras vaihtoehto. Kerrostalorakentaminen on energiaa säästävä ratkaisu, myös kulku julkisiin liikennevälineisiin on helppoa ja suotavaa. Rakentaminen on osoitettu radan varteen kuten nykysuositukset osoittavat, näinhän tehdään muuallakin. Naturakohteet on varattu niitä turvaavin suoja-aluein ja retkeilylle ja luonnossa virkistymiselle jää tilaa. Tämä tukee nykytiedoin ihmisten arjessa jaksamista ja työtehoa, siis rahanarvoinen ratkaisu. Voisi kuvitella monen haluavan rentoutua kulkien perheineen hiljaisilla rantametsillä meluisen kaupunkipäivän jälkeen. Merenpinnan kohoaminen on huomioitu, ei uhkaa rakennuksia eikä aiottua rantarataa. Kiinteistöiltä ei tule mm. ilmastonmuutoksessa ympärivuotisesti lisääntyvissä rankkasateissa hulevesinä öljyä, suolaa, koiranjätöksiä, aurauslumia, piharoskia eikä muuta saastetta suoraan suojeltuja rantoja pilaamaan kuten kaikissa muissa, siis rantarakentamisvaihtoehdoissa. Uimarantakin syytä pitää näin puhtaana eikä saasteisena. Rantapoluille laitettaneen myös roskiksia.

    Thumb up 2
    • Mulla Natura arviointi aukesi. Hitaasti (vanha kone) mutta aukesi.

      Thumb up 0
  38. Itäsalmesta tulisi rakentaa kaupunkimaisen tiivis, eikä iänikuista Suomi-lähiötä jollaisia on samalla kaavalla rekennettu ympäri Suomen.

    Thumb up 4
  39. C-vaihtoehto eli varjokaava on ylivoimaisesti paras esillä olevista vaihtoehdoista. Muissa vaihtoehdoissa ei ole huomioitu luontoa alkuunkaan riittävästi. Ekologiset yhteydet on säilytettävä riittävinä ja Sipoonkorven kansallispuiston laajentamiseen merelle ja aina Mustavuoreen asti on oltava tulevaisuudessakin mahdollista.

    Rakentaminen on syytä keskittää kahden pääväylän väliselle alueelle paikkoihin, joissa ei ole merkittäviä luontoarvoja. Metsäalueita ei pidä pirstoa rakentamisella, vaan rakentaminen tulee keskittää lähinnä peltoalueille tai muille ihmisen jo ennestään vahvasti muokkaamille alueille. Rakentamisen tulee olla riittävän korkeaa, jotta arvokasta luontopinta-alaa ei haaskata rakentamiseen. Kerrostalot voivat ihan hyvin olla jopa 10-20-kerroksisia metroasemien lähistöllä. Tärkeintä on, että luontoalueet säilyvät, eikä niiden paikalle pidä suunnitella edes hoidettuja puistoja, vaan jättää ne ihan alkuperäiseksi luonnoksi.

    Thumb up 13
    • Kiitos vaan, mutta kahden päävaäylä alueella asuvista aluella on paljonkin luontoarvoa! Asutus pitää jakaa alueelle tasaisesti eikä kuormittaa liikaa joitain alueita. Peltoaukeamat tuovat avaruutta ja niitä on ihana katsella, mutta synkät ikimetsät ei ketään houkuttele, eikä palvele. Asutuksesta saisi paljon monimuotoisemman , jos käytettäisiin hyväksi maan muotoja, eikä tehtäisi kauheita peltoasutusalueita, joita on tässä maassa ihan riittämiin. Lisäksi useimmat pellot on merepinnasta vain 2-3m eli maata pitäisi korottaa aika paljon.Se jos mikä tuhoaa maiseman.

      Thumb up 1
  40. Itäsalmen suuralueen rakentamisessa tulisi huomioida Sipoonkorven kansallispuisto ja hyötykäyttö kestävällä kehityksellä. Myös Itäsalmen lintuvedet olisi suojeltava ja kylämiljöö.

    Thumb up 8
  41. Mitään omikotitalojen lisärakentamista rannoille ei pidä hyväksyä, ne on jätettävä yleiseen virkistyskäyttöön. Tämä koskee mm. Husön eli Talosaaren rantaa, joka on erittäin arvokas luontokohde ja sijaitsee Natura-alueiden vieressä.

    Thumb up 2
  42. Luontojärjestöjen vaihtoehto C näyttää toteuttavan sen, että Husön ranta jätetään rauhaan omakotitalorakentamiselta. Se on muutoinkin paras kaavaehdotus.

    Thumb up 8
    • Tämä on tosiaan paras vaihtoehto, mutta Helsingin kaupungille se ei käy koska liikaa luontoarvoja. Helsigin kaupunki on pahin luonnon tuhojaa, rakennusvirasto elää 70 lukua. Pitäis vaihtaa koko virkamies porukka.

      Thumb up 2
  43. Rannoille ei ilmastonmuutoksen aikoina kannata enää muutenkaan rakentaa.

    Thumb up 2
  44. Sauli Kepsu keroo kirjassaan Helsingin olleen hämäläisten nautintaaluetta ennen ruotsalaista invaasiota:

    http://kirjasto.kirjaseuranta.fi/K/Kepsu_Saulo/Uuteen_maahan_Helsingin_ja_Vantaan_vanha_asutus_ja_nimist%C3%B6/

    Joitakin vanhoja jäänteistä hämäläisestä asutuksesta on nähtävissä vieläkin kuten Huopalahti, Mäkkylä ja Tali. Idempänä taas Itä- ja Länsisalmi, vaikka alkuperäiset nimitykset ovatkin hävinneet. Olisi siis hienoa, että tästä ajasta jäisi nämä salmi -nimitykset voimaan myös suomeksi.

    Thumb up 2
  45. Vaihtoehto 2 kummallisuuksin. Miksi Uusi porvoontie on katkaistu kaavassa ja liikenne ohjataan Immersbyn tien kautta? Yleensä suorin tie on lyhin tie jossa liikenne viihtyy. Nyt pyritään mutkineen ohjaamaan läpiajoliikennettäkin asutusalueitten sisään, jossa on myöskin toivon mukaan lapsia ja vanhuksia. Onko malli otettu Karhulasta ja Hämeenlinnasta, jossa valtatie kulkee kaupungin läpi?

    Thumb up 1
    • Kiitos kysymyksestä! Vaihtoehdossa B ajatus on, että Uusi Porvoontie muutetaan maantiestä kaduksi ja että se toimii koko Östersundomin alueen pääkatuna. Valtatie ei kulje siis tässä kaupungin läpi vaan kyseessä on pääkatu, jonka kuuluukin kulkea kaupunkirakenteessa. Linjauksen muuttamiselle Majvikin kohdalla on useita syitä. Ensinnäkin Majvikin metroasema sijaitsee vaihtoehto B:ssä nykyisen Immersbyntien varrella. On melko luontevaa, että metroasema ja sen läheisyyteen syntyvät palvelut sijaitsevat pääkadun varrella. Kuten toteat, liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää, että suuret liikennemäärät ohjataan pois asuinalueita. Kun pääkatu ohjataan erilleen Uuden Porvoontien linjasta Majvikin kohdalla, saadaan rauhoitettua ranta-aluetta asumiseen ja julkiseen käyttöön. Tämä ei tarkoita sitä, että ranta olisi suljettu liikenteeltä, mutta sitä ei haluta myöskään pyhittää autoliikenteelle.

      Thumb up 0
      • En oikein ymmärtänyt vastausta, jossa” pääkatu ohjataan erilleen Uuden Porvoontien linjasta” kun Uusi Porvoontie
        katkaistaan, elikkä koko tie loppuu, niin eihän se ole mikään
        tie, vaan kuja. Tuleeko nykyisen Immersbyn tien nimeksi
        Uusi Porvoon katu, tältä osin?

        Thumb up 0
      • Onkohan siellä ajateltu että millä ihmeellä kaikki nämä ihmiset mahtuvat kulkemaan Porvoon moottoritiellä, Kehä III:lla sekä Uudella Porvoontiellä? Metro ei millään voi kattaa lisääntyvän asukasmäärän aiheuttamaa liikennettä. Aika utopistiselta kuulostaa.

        Alueen liikennerasitus on äärimmilleen viety jo nykyisellään.

        Thumb up 1
        • Hei,

          Päätimme myös että Uusi Porvoontie kierrätetään Östersundomin lahden kohdalta kauemmaksi mantereelle että saadaan siihen lahteen rakennettua kallista ranta-asutusta! Tosi kiva juttu että päästään tekemään rahaa!

          Thumb up 1
          • Niin näin Ökysundom jyrää tavallisen ihmisen Itäsalmen

            Thumb up 1
      • Kuinka voi olla mahdollista että vanha kantatie 170 muutetaan osittain kaduksi????????????????

        Thumb up 2
  46. Vaihtoehto B ja kiitokset Helsingin kaupungille siitä että tontilleni tulee ”lähipalvelukeskittymä” ja tie Landbohon.
    Terveiset täältä Puroniityntieltä missä metso tepastelee takapihalla.
    Kuten täällä on keskusteluissa on jo mainittu, että viherpiipertäjät lähtekööt kauemmaksi landelle. Niinhän tässä taitaa käydä, vaikka olisi se kiva asua stadissa luonnon keskellä.
    T. Päkä

    Thumb up 3
  47. Jos kerran Itäsalmi nimi kuullostaa väärältä niin miten oisi sitten Itäsalmela -nimitys? Länsisalmen ja Itäsalmen aluetta voitaisiin yhdessä kutsua nimellä Salmela – Sundom. On muuten hyvin kuvaava nimi.

    Thumb up 2
  48. Helsingin, Vantaan ja Sipoon yhteissuunnitelmien mukaan Östersundomiin ja sen lähiympäristöön asutetaan tulevaisuudessa yli 70 000 asukasta. Karkeasti arvioiden tämä merkitsee sitä, että Porin kaupungin asukkaat siirretään Östersundomiin.
    Mitäs ihmettä sillä tyhjällä ja autiolla Porin kaupungilla sitten tehdään ?
    Onko jossain kassakaapissa olemassa poliittisten päättäjien sopimus siitä, että muu Suomi tyhjennetään Uudenmaan läänin alueelle ?

    Thumb up 3
  49. Tämä palstan tarkoitus on antaa tyhjätaskuille vaikutelma, että Östersundom -projektiin voisi jotenkin vaikuttaa. Sehän on nimittäin pelkkää utopiaa.
    Östersundom -projektissahan on kyse bisneksestä, isosta sellaisesta.
    Jos Porilaiset pysyisivät Porissa niin se ei ole bisnes. Mutta jos Porilaiset hylkäävät asuntonsa, katunsa, koulunsa ja muuttavat Östersundomiin, jonne kaikki pitäisi uudisrakentaa, niin se on bisnes. Iso.
    Helsinki ilmoitti aikoinaan ostavansa Östersundomista maata raakamaana, ilman kaavaillun rakennusoikeuden tuomaa hintalisää.
    Juupajuu.
    Näyttää Helsinki päättäneen juuri ostaa upporikkaalta Borgströmin suvulta suunnilleen kaksi hehtaaria, niittyä ja vesijättömaata, suunnilleen kahden miljoonan Euron hintaan.
    Onpas raakamaa kallistunut rajusti viime aikoina.
    Ja millä tämmöistä hölmöyttä perustellaan ?
    No se raha aiotaan saada korkojen kanssa Östersundomin uusilta asukkailta.
    Helsingin kaupungin avustuksella upporikas suku upottaa kouransa uudisasukkaan taskuun ja rohmaisee kunnon potin periaatteella – omaisuus sinne, minne omaisuus kuuluu.

    Thumb up 5
    • Nasevasti sanottu. Arvostetaan.

      Thumb up 1
    • Miksei suomalaiset käytä asioista suomenkielisiä nimiä, kun kerran on se on mahdollista? Itäsalmi pysyy itäsalmena, vaikka kuinka helsingin herrat yrittäisivät fiinistää tuota kyläpahasta!

      Thumb up 3
  50. Uskon vahvasti, että Östersundom on tarkoitettu jo nimensäkin puolesta pelkästään rikkaita tai ainakin ruotsinkielisiä varten. Suomen kieltä tai suomenkielisiä ei alueella kaivata…tuskimpa kukaan edes tuolle hurrisaarakkellee haluaa muuttaa

    Thumb up 4
    • Kyllä minä ainakin viihdyn hyvin. Aikoinaan joku ihmetteli miten sain ostettua talon suomalaisella sukunimellä.
      Hyvä paikka on ollut asua ja olla, uskon myös että aluetta voidaan kehittää myönteistä tulevaisuutta kohden. On aika saada palveluja ja kaupunkiympäristöä, ollaan kuitenkin vaan 8 km Itiksestä tai 18 km Hakaniemestä.
      Toivotaan, että valituksilla ei asioita siirretä vuosien päähän.

      Thumb up 2
  51. Helsingin kaupunki on enimmäkseen vuokrannut omistamaansa tonttimaata.
    Jos maasta maksetaan tollaisia vertahyytäviä hintoja, tulevat maanvuokrahinnat olemaan
    varsin kovia. Näinköhän siinä käy sitten sillälailla, että tasapuolisuuden nimissä
    kaupunki justeeraa kaikkia tontinvuokria roimasti ylöspäin; taitaa tulla helsinkiläisille
    kallis lasku Östersundom -seikkailusta !

    Thumb up 4
  52. Nykyistä Landbota ympäröi metsä, joka tarjoaa monipuolisia ulkoilumahdollisuuksia: pyöräily ja lenkkipolkuja, sieni- ja marjametsiä. Moni Sipoon Landbohon muuttanut on täällä juuri luonnon läheisyyden vuoksi ja siksi Helsinkiin pakkoliittämistä on edelleen vaikea hyväksyä. Nyt suunnitelmissa on rakentaa Landbon viereen lisää omakotitontteja. Tullaanko suunnitelmissa huomioimaan mitenkään nykyisiä alueen asukkaiden käyttämiä maastoreittejä? Ollaanko näistä reiteistä tietoisia kaupunkisuunnittelussa ja aiotaanko niitä hyödyntää suunnittelussa? Niistä olisi iloa myös tuleville asukkaille.

    Thumb up 4
    • Hei ja kiitos ulkoilureittikysymyksestä! Tällä hetkellä Östersundomin alueelle ollaan laatimassa yleiskaavaa, jonka mittakaavassa eivät ulkoilureitit näy. Reitit sekä esimerkiksi katujen ja rakennusten sovittaminen maastoon uusilla rakentamisalueilla huomioidaan asemakaavoitusvaiheessa. Silloin maastoreittien paikallistuntemus on erityisen tarpeellista!

      Thumb up 0
  53. Alue on tunnettu Itäsalmena suomenkielisten keskuudessa jo pitkään, että siihen oli ehtinyt tottumaan. Lisäksi Itäsalmi kertoo suomalaiselle enemmän kuin ääriruotsalainen Östersundom. Mielestäni jonkun tai mielummin jonkun tahon pitäisi valittaa Helsingin päätöksestä nimittää Itäsalmea vain Östersundomiksi. Tuo päätöshän sotii kaikkea kaksikielisyyden periaatteita vastaan!

    Ruotsinkieliset ovat valitelleet loputtomasti kaikesta mahdollisesta kieliasiasta, myös nimistä. Millä oikeudella poistetaan suomenkielisiä nimiä?Miksi nämä päätökset koskevat suomenkielisiä nimiä. Keskuteluiden mukaan Espoostakin on ruotsitettu ja syrjäytetty virallisesti Puotinen ja Kumpyöli. Miksi vastavuoroisesti ruotsinkielisiä nimiä ei poisteta? Helsingin nimistölauta kunta saisi saada potkut. Toivottavasti Itäsalmi palaa Helsingin kartalle mahdollisimman pian!

    Thumb up 5
    • Itäsalmi on ihan passeli nimi paikkakunnalle. Olkoot sitten ruotsiksi sitten mikä tahansa…

      Thumb up 5
    • Kuten myös, perusteita Itäsalmi nimen poistamiselle ei ole

      Thumb up 3
  54. Antakaa niiden rantaruotsalaisten asua Sipoossa rauhassa ja jättäkää muille Itä-uudenmaan asukkaille rakentamattomia rantoja.

    Thumb up 3
  55. Kuinka voi olla mahdollista että vanha kantatie 170 muutetaan osittain kaduksi????????????????

    Thumb up 1
  56. Östersundom toimikunta kokoontunut viimeksi 7.5.
    Koska on seuraava kokoontuminen ja mitkä ovat aiheet?
    Joko ely keskukselta on tullut yva raportti (vastaus toimikunnalta pyydettyyn kirjelmään)? Ja jos, niin mikä oli vastaus?
    Tattispala vastauksista!

    Thumb up 0
    • Östersundom toimikunta kokoontui viimeksi 12.6.2012. Aiheena oli toimikunnan lausunto Uudenmaan 2. vaihemaakuntakaavan ehdotuksesta. Kaikki kokousten esityslistat ja pöytäkirjat liitteineen löytyvät täältä nettisivuilta kohdasta: http://yhteinenostersundom.fi/yleiskaava/paatoksenteko/. Seuraavasta kokouksesta ja sen aiheista ei ole vielä sovittu. Valitettavasti en osaa nyt vastata siihen milloin ja missä muodossa Ely-keskuskselta tulee vastaus toimikunnan kirjelmään. Yritän selvittää asiaa.

      Thumb up 0
  57. Oletko saanut jo infoa asiasta?

    Thumb up 0
    • Vastausta kysymykseeni yhä innokkaasti odotellen…………

      Thumb up 0
      • Hei! Selvittelin kysymystäsi nyt kesälomien jälkeen. Östersundom-toimikunnan seuraavaa kokousaikaa ei ole vielä sovittu. Esityslista tullaan julkaisemaan Päätöksenteko-sivulla.

        Kirjelmällä tarkoitat varmaankin Östersundom-toimikunnan lausuntoa (7.5.2012 kokouksen pöytäkirjan liite 1) Östersundom-seuran esitykseen. Vastausaikatauluja kannattaa tiedustella suoraan ELY-keskuksesta:

        http://www.ely-keskus.fi/fi/ELYkeskukset/uudenmaanely/Yhteystiedot/Sivut/default.aspx

        Thumb up 0
  58. Sipoon liitosalueen nimi on Itäsalmi. Ennen alueen liittämistä Helsinkiin sinne oltiin suunnittelemassa kauppakeskusta, mutta se torpattiin.

    Thumb up 5
  59. Itäsalmi on vakiintunut nimi. Se esiintyy mm. Helsingin Liikennelaitoksen kartoissa ENNEN alueen pakkoliitosta Helsinkiin. Kyseessä on valtapolitiikka: Alueen pakkoliitos Helsinkiin ja hyvitykseksi kielipuolueelle poistetaan nimi Itäsalmi. Ovatko seuraavat nimet ns. ”vakiintuneita” nimiä: Helsinki, Turku, Vantaa, Suomenlinna, Kulosaari, Pori, Upinniemi, Kruununhaka, Laajasalo jne… Kuka muuten määrittelee mikä on ”vakiintunut nimi”, minkä puolueen edustaja?

    Thumb up 5
  60. Itäsalmi ei ole poistumassa, ainakaan virallisista Maanmittaslaitoksen aineistoista. Ahvenanmaa yritti sinnikkäästi poistattaa suomenkieliset nimet MML:n kartoilta, mutta onneksi epäonnistui separatismissään. Nyt sama ilmiö esiintyy PK-seudulla, kun Espoo ensin poistattanut Kumpyölin ja Puotisen ja nyt on Helsingin vuoro fiinistää karttakuvaansa vain ruotsinkielisellä kaupunginosalla.

    Thumb up 3
  61. Östersundom komitea kokoontunut viimeksi 12.6. Joko alkaa junan vauhti hidastua vai mikä on? Natura-arviotko hidastuttaa? Missä siis mennään nyt marraskuun puolivälissä? Onko mitään päätöksiä syntynyt syksyn aikana?

    Thumb up 0
    • Hei ja kiitos kysymyksestä ilves! Tarkistettu kaavaluonnoshan hyväksyttiin keväällä 2012. Seuraavaa kaavan vaihetta eli kaavaehdotusta kehitetään parhaillaan ja se valmistuu käsiteltäväksi kevätpuolella. Linkin takaa löydät viimeisimmän uutisen aikataulusta ja Natura-arviosta:

      http://yhteinenostersundom.fi/2012/11/ostersundomin-yleiskaavaehdotus-kasittelyyn-kevaalla-2013/

      Lisätietona myös Östersundom-toimikunnan kokoonpanon vaihtuminen kuluvan valtuustokauden päättyessä:

      http://yhteinenostersundom.fi/2012/11/ostersundom-toimikunnan-kokoonpano-vaihtuu/

      Thumb up 0
      • Missä on haittaraportit ja -selvitykset Massojenhallintaohjelman 20.10.2012 aiheuttamille ongelmille?

        Miksi uusimmassa Landbon itäpuoleiselle alueelle suunnitellussa maamassojen varastointia ja louhintaa käsittelevässä selvityksessä (Massojenhallintaohjelma 20.10.2012) ei huomioida eikä mainita haittoja ollenkaan Landbon paikallisille asukkaille ja asuinalueelle, maanarvonalenemiselle, melu- ja pölyhaitoille, koulutien turvallisuudelle, kouluille, päiväkodille, luonnonsuojelulle ja ympäristölle, Sipoonkorvelle?

        Landbon asuinalueella on yli 240 omakotitaloa heti Knutersintien länsipuolella, lähin omakotitalo ja päiväkoti sijaitsevät jo 50 metrin päässä tiestä. Ja heti tien toiselle puolelle on suunniteltu kalliomurskeen louhintaa, ylijäämämaan varastointia, yms. 70 ha:n alueeksi. Pelkästään Östersundomin alueen rakentamiseen tarvittava läjitystilavuus on 12 miljoonaa kuutiota (milj.m3rtr). Mikä laki sallii toimia Suomessa näin?

        Missä on melutasolaskelmat louhintakoneista (yksi ei riitä) ja lisääntyvästä rekkaliikenteestä sekä ilmansaasteista asuinalueen vieressä? Jos ei vielä kuka tekee ja milloin?
        Miksi ei ole tehty puolueetonta, riippumatonta selvitystä haitoista ennen kuin suunnitelma eteni? Kuka on vastuussa?

        Mihin perustuvat ylijäämämaiden sijoittamislaskelmat? Kuka ne on laatinut ja milla perusteilla? Ovatko lailliset ja todenmukaiset? Perustelut.

        Tietävätkö Östersundom-toimikunnan kokoonpanon jäsenet alueella sijaitsevat toiminnot ja rakennukset?

        Thumb up 2
        • Niin, miksi Helsingin kvs/tiedottaja ei vastaa?

          Thumb up 1
          • Etkö ole oppinut – virkamiehet eivät vastaa, siirtävät vastuun kaverille joka on sairaslomalla – joka palattuaan siirtää seuraavalle joka on lomalla – seuraavalle jolla tunnin vastausaika ja puhelin varattu
            kunnes kyllästyt – jos vastaa selittää että pitää otta yhteyttä toiseen virastoon jarumba jatkuu
            Näin me veronmaksajat elätämme tätä etuoikeuttua porukkaa josta puolet pitäis pistää pihalle

            Thumb up 0
  62. Näyttää siltä, että Itäsalmi-nimen poisjättäminen aiheuttaa vain eripuraa kieliryhmien välillä,siksi toivoisin että otettaisiin kaupunginosan suomenkielinen nimi uudelleenkäsittelyyn ja se hyväksytettäisiin alueen rinnakkaisnimenä. Itse olen asunut alueella jo 20 vuotta ja Itäsalmi nimen olen hyvin omaksunut. Östersundom kalskahtaa korvaan liian ruotsinkieliseltä ollakseen suomenkielinen nimi.

    Thumb up 6
  63. Östersundomiin on muuttanut paljon meitä savolaisia ja naapurustossa on myös paljon venäläisiä nimiä. Lisäksi haluan huomauttaa että virolaiset kalastajat olivat Östersundomin ensimmäisiä dokumentoituja asukkaita. Voisiko komitea lisäksi harkita näiden yllämainittujen kielisten rinnakkaisnimien käyttöönottoa, ihan eripuran välttämiseksi?

    Thumb up 2
  64. Östikseen muuttanut ihminen nauttii luonnosta ja talo missä asun tullaan purkamaan 5 vuoden päästä. Kaupunki osti ihan ali hintaan. Sääliksi käy vanhaa aluetta. Muistan Saaristokaupunginkin ennen massiivi rakennusta. Ihme että Jynkänvuoren jättivät virkistysalueeksi. Kaikki lapsuuden uimarannat on rakennettu ”parempien” ihmisten kodeiksi. Sama tulee käymään täällä. Ne suvut mitkä ovat olleet täällä iät ajat, menettävät maansa ja luokkaero asuinalueella tulee näkymään selvästi. Onneksi Helsinki ei
    ole suomen ainoa paikka olla ja elää. Raha ratkaisee tässäkin, pieni porukka siirtelee työläisiä miksi pelinappuloiksi ja voivat itse hyvin.

    Thumb up 5
  65. Asuntotarjonnan monipuolistaminen
    • toteutetaan asuntotuotantoa, josta
    on paljon kysyntää mutta vähän tarjontaa
    Helsingissä
    • tärkeäksi kohderyhmäksi perheet,
    joilla on suuri todennäköisyys muuttaa
    Helsingistä muualle seudulle tai
    seudun ulkopuolelle
    • kohderyhmiksi myös vieraskieliset,
    ikääntyvät ja lapsettomat
    – Korkea status ja monipuolinen väestörakenne
    • vetovoimainen alue myös hyvätuloisille
    ja korkeasti koulutetuille
    • vahvistaa alueen statusta ja vetovoimaa
    • vahvistaa kunnan veropohjaa
    • vahvistaa Itä-Helsingin työpaikkaalueiden
    kasvua ja monipuolistumista
    • heterogeeninen väestöpohja
    • vetovoimainen alue pystyy ottamaan
    vastaan myös pienituloisia ja
    syrjäytyneitä
    – Monimuotoinen asuntojen tarjonta
    • metro ja hyvät paikalliset palvelut
    mahdollistavat asuinalueiden ja
    asuntotuotannon monimuotoisuuden–
    mahdollisuus on hyödynnettävä
    • painopisteenä tiivis kaupunkimainen
    pientaloasuminen
    • lisäksi kerrostalorakentamista metroasemien
    tuntumaan
    • lisäksi omakotirakentamista alueen
    reunoille
    • asuntojen rahoitus- ja hallintasuhdejakauma
    seudun yhteisvastuullisen
    asuntopolitiikan ja Helsingin
    kaupungin tavoitteiden mukaiseksi
    • mahdollistetaan kotitalouksien elämänkaarta
    myötäilevät asumismuotojen
    muutokset (kerrostalo
    pientalo, omistus vuokra)
    saman alueen sisällä, mikä vahvistaa
    alueen yhteisöllisyyttä.

    Thumb up 1
  66. Mielestäni Itäsalmi ei tule olemaan entisensä. Massiivinen asutusalue tarvitsee myös kunnolliset joukkoliikenne yhteydet ja varmasti itäsalmen metroasemaa myös tullaan tarvitsemaan. Ennen sitä kuitenkin busseilla Itikseen ja metrolla siitä eteenpäin.

    Thumb up 4
  67. Huomasittoko mitä asuinalueimme väliin tulee?Massojenhallintaohjelman mukaan 7 milj.m3rtr kallionlouhimo ja louheen murskaamo sekä 9 milj.m3rtr savien ja liejujen kaatopaikka!Tulee oikea Gate of Sipoonkorpi.Yleiskaavaluonnoshan lupasi alueelle aktiivista kaupunkielämää!Huumorimiehiä nuo kaavottajat.Kunhan vielä jakaisivat vankat suojavarusteet Hältingträskillä virkistyskäyntiä varten.

    Thumb up 3
    • Mielenkiitoinen juttu 9 milj.m3rtr… tulee varmaan oikeudenistuntoja haitoista ja korvauksista. Meidän lapset ovat hyvin allergisia.

      Thumb up 1
  68. Haloo hönöt siellä kaavoitusosastolla..nyt herätys. Vai massojenhallintaa asuinalueen viereen. Onko asialla Rudus …? tehdään mielenosoitus kaupungintalolle ja TV ja lehdistö mukaan. EI MUUTEN ONNISTU:

    Thumb up 5
  69. Onko maankäytön toimeksianto kuinka suuri summaltaan jos suuri ,onko se kilpailutettu hankintalain mukaan.?
    (Sito teki suunnitelman Helsingin kaupungin toimeksiannosta.)

    Thumb up 0
  70. maamassojen kaava PDF on näköjään poistettu ?

    Thumb up 0
    • Kiitoksia huomiosta. Massonjenhallintaohjelma -selvityksen linkissä oli jotain ongelmia, mutta nyt se toimii taas. Kaikki aineistot löytyvät nettisivulta myös kohdasta: Yleiskaava, Aineistot.

      Thumb up 0
  71. Landbon viereen suunnitellaan maankäytön varastointia, kyseisellä alueella asustaa runsas linnusto mm ,kanahaukat jne jos tämä suunnitelam hyväksytään tulen valittamaan asiasta EU viranomaisille alla lakipykäkä johon mm. tulen viittaamaan.

    EU Neuvoston direktiivi 79/409/ETY

    Thumb up 4
  72. Aika ovelasti ovat virkamiehet saaneet kaavaan kivilouhos tehtaan 30 vuodeksi.

    Thumb up 1
  73. Hyvät ihmiset ! Herätkää jo…Landbon viereen kaavailtu louhimo/murskaamo muuttaa alueemme vuosikymmeniksi pölyyn, meluun ja paskaan peittyväksi alueeksi, jossa asuntojen hinnat romahtavat dramaattisesti… Terveys haitat ovet melkoiset, etenkin allergisilla ihmisillä.
    Mehän emme vielä tiedä, mitä muuta ainesta savien/liejuen joukossa sinne kipataan… viemäreihin/ojiinhan on laskettu sitä sun tätä aiemminkin, jokaista kuormaahan ei valvota.

    Thumb up 4
  74. Tämänhän on aivan käsittämätöntä; avolouhos asuinalueen viereen ja sadat maansiirtorekat ajamaan päivittäin lasten koulutietä pitkin! Jos tämä oikeasti tapahtuu niin pitää kyllä nopeasti pistää talo myyntiin ennen arvonromahdusta!

    Thumb up 5
  75. Todella uskomatonta touhua. jätemaa/avolouhos-alue merkattu kaavaan asuin alueeksi. Jätemaa-alueelle tuskin tulee rakennuksia, joten kaikki kaava hankkeetkin ovat siis tehty paikallisia rauhoittamaan.. Kehä3:n ja porvoon motarin vieressä jo olemassa oleva maakaatopaikka. ”hiilijalanjälkeen” vetoaminen tässä lähinnä hupaisaa, eikö tulevalla kivipöly/allergia sekä koululaisten turvallisella koulumatkalla/ vieressä olevan päiväkodin lapsien terveydellä ole merkitystä

    Thumb up 8
  76. Minkä takia kukaan asiaan vihkiytynyt ei kommentoi tätä louhinta/massakeräys-asiaa mitenkään! Ihan törkeää asukkaiden vedätystä! Missä on omakotiyhdistys!! Haloo!!

    Thumb up 7
  77. No nyt alkaa selvitä miksi Helsinki halusi osan Sipoosta. ”Maata voisi ajattaa keskustan työmailta Landbohon, kerrotaan rakentamispalvelu Starasta” HS 23.1.

    Thumb up 4
  78. Joo, alunperin Pajuselta ja kumppaneilta tuli tavoite rakentaa Östersundomista luontoystävällinen ja luontoarvot huomioiva alue..
    nyt suunnitellaan maankaatopaikka + kivilouhos tilalle
    Järkyttävää vastuun kantoa!

    Thumb up 8
  79. Mitäpä muuta ”raiskaajilta” saattoi odottaa? Lisää raiskausta. Nykyiset tulvasuositukset ovat + 2,8 m ja sen verran Östersundomin peltoja pitäisi kasvattaa, jotta mitään voidaan rakentaa. Se tarkoittaa melkoisen määrän maamassoja.

    http://www.hel2.fi/ksv/ostersundom/massojenhallintaohjelma_201012.pdf

    Thumb up 2
  80. kaipa tässä yhteiskanne olisi paikallaan valtiota ja helsinkiä vastaan kun kerran tämän aikanaan hyväksyivät ja argumenttina oli virkamiesten valmistelu…
    Fakta on että rahaa ei riitä stadilla rakentamaan tätä, joten kadetan sinne paskat sitten.
    J.Pajuselle, H.Manniselle ja Vanhasen Mtille vielä lämpimät kiitolset, olin jo ehtinyt unohtaa se ketutus jonka tämä aikanaan aiheutti, mutta hyvin nopeasti se paluatui kun luki hesaria tänään

    Thumb up 5
  81. Yhteiskanne on kannatettava vaihtoehto, siitä saa lisää toiminta-aikaa järjettömyyksiä vastaan

    Thumb up 7
  82. Ompa tällä saitilla kauniita havaintokuvia tulevasta Östersundomista..missä on kuvat kivenlouhintakoneista ja räjätyskuvat…ja kuorma-autot jotka ajavat koulun ja päiväkodin vierestä.

    Euroopassa on vallalla niin sanottu ekologinen kaavoitus, siinä on ajatus että ei rakenneta taloja paikkoihin jossa pitää ruopata ja siirtää maamassoja koska toimenpide saasttaa ympäristö.
    Olisiko ja aika muuttaa nykyisiä toimintatapoja. Voitaisiin esimerkiksi säätää laki jossa kaavoitusvirkamiehet ovat määräaikaisia esim 5 vuotta ja sen ajan jälkeen virat tulisivat uudelleen hakuun. Tämä toimenpide toisi uusia näkökantoja kaavoitukseen ja virkamiehet joutuisivat kuuntelemaan asukkaita. Uskoisin että myös luonnonsuojelu ja kunnioitus luontoa kohtaa korostuisi. Saisimme parempia asuin ympäristöjä. Nyt toiminta perustuu metroon joka taas on ekologisesti väärä suunta koska jotta saadaan väkisin tehtyä metrolinja pitää olla mahdollisimman suuri asukaskanta alueella. On täysin käsittämätöntä että rakennusvirasto yritti rakentaa tietä natura alueelle …saiko kukaan virkamies varoitus kyseistä toiminnasta?
    Nyt on aika ruveta muuttamaan suuntaa parempaan rakentamiseen ja kaavoitukseen.

    Thumb up 4
  83. Hei herätys, teidän (aika rumaa ja mautonta) asuinaluetta varten ovat maalaiset joutuneet luovuttamaan Saharan verran maata teidän infraa varten. On rumaa voimalinjaa, epäekologista naturaa, on tietä on jätteenpolttolaitosta ja raiteillekin pitäisi luovuttaa maata. Kaikki edellä mainitut ovat aika rumia ja niitä joudutaan töllöttämään maailman tappiin asti.

    Kun olette niin tärkeitä ja rikkaita, ostakaa pois teitä ympäröivät maat ja kokeilkaa toimiiko liberalismi Suomessa.

    Thumb up 4
  84. Meillä ekologista ja kaikkea muutakin kaavoitusta ohjaa maan omistussuhde ei niinkään käytännöllisyys.

    Thumb up 1
  85. Helsingin kvs, missä on haittaraportit Landbohon suunnitellusta ylijäämämaan varastoinnista ja kalliolouhinta-alueesta (Massojenhallintaohjelma 20.10.2012)? Onko toiminta edes laillista asuinalueen ja Sipoonkorven viereen, luonnonsuojelualueelle? Mitä EU sanoo?

    Thumb up 2
  86. Landbon Omakotiyhdistys ry vastustaa kaupungin teettämän Massojenhallintaohjelma-selvityksen ehdotuksia, kts. http://www.landbo.fi

    Östersundomin alueella on nousemassa laajempi kansalaisliike hanketta vastaan. NYT on aika vaikuttaa! Osallistu ja ota yhteys joko Landbon omakotiyhdistykseen (http://www.landbo.fi/uutiset/omakotiyhdistys/177-landbon-omakotiyhdistys-ry) tai Östersundom-seuraan (http://www.östersundom-seura.fi/index.php/yhteystiedot)

    Thumb up 12
    • Kiitos viestistä tulen mukaan tähän ..nyt näytetään mihin pystytään.

      Thumb up 1
    • Katos katos, johan heräsi oky:kin! Hyvä hyvä! Hetken ehdinkin jo epäillä ties mitä…

      Thumb up 0
  87. Östersundom on ollut tunnettu ratsastus harrastuksesta, nuoria tyttöjä varten täällä on ollut hevostalleja, mutta nyt suuntaus on että hevoset lähtevät rakentamisen tieltä pois ne tallit jotka voivat jäädä tänne ovat täynnä tyttöjä. Meidän hevonen siirrettiin jos pois Östersundomista koska talli tullaan lopettamaan maanrakennuksen tieltä. Ehdottaisin että maankäytön alueelle Helsinki rakentaisi ratsastuskeskuksen. Pojille Helsinki on rakentanut jäähalleja jne. Tästä olisi seuraavia etuja.

    – Helsingin imago nousisi valtavasti
    – Tytöille saataisiin mieluinen harrastus
    – Alueelle tulisi hiihto ja lenkkeilyalue.
    – myös retkeily , marjastus mahdolliduudet säilyisvät.
    – koiran ulkoiluttajille oma alue.
    – tietysti alue voitaisiin vuokrata joten Helsingille ei koituisi kuluja.

    Thumb up 6
    • Puroniityn tien vieressä on jo n. 70 ha koirapuisto, jos et ole sattunut tietämään.

      Thumb up 0
  88. Landbota ympäröivät metsät ovat jo moottoriurheilukäytössä, ei hevosella voi siellä prätkien ja mönkkäreiden seassa seikkailla. Lisäksi Sipoon elinkeinojohtaja haluaa sinne moottorikelkkailuradan.

    Thumb up 0
    • Valitettavasti Landbon metsissä ei saa ajaa moottoriajoneuvoilla. Lue laki ja mene katsomaan mitä kieltokylteissä lukee ”Moottoriajoneuvoilla ajo kieletty” tosin hevosia tuli vastaa kun ajoin autolla ohi.

      Thumb up 1
  89. Kaupungin laituri.hel.fi-portaalista löytyy tämmöinen. Nyt kuitenkin aluetta suunnitellaan maankaatopaikaksi. Mitä tapahtui?

    ”06.03.2012 – 24.03.2012
    VAELLA, PYSÄHDY, KATSO – 3 taukopaikkaa Hältingträskin rannalle
    Näkymä Hältingträskistä. Kuva: Pekka Leivo
    Aalto-yliopiston arkkitehtiopiskelijoiden tehtävänä on ollut suunnitella kolmen taukopaikan sarja Hältingträsk-lammen rannalle.
    Hältingträsk sijaitsee Östersundomissa, Landbon itäpuolella. Alue on sekoitus arvokkaita luonnontilaisia, jyrkkäpiirteisiä kallioalueita ja näiden välisiä metsiä ja soita. Arvokas metsäalue jatkuu Porvoonväylän eteläpuolelle Puroniityntien kummallakin puolella. Etenkin harvinaisen luonnontilaisen Hältingträsk-lammen ympäristö on Sipoonkorven suosituimpiin kuuluvia virkistys- ja retkikohteita.
    Sipoonkorven nähtävyysosa on kansallispuiston ja asutuksen väliin jäävä toiminnallisesti painottunut ulkoilu- ja retkeilyvyöhyke. Hältingträskin alue toimii kaupungin sisäisenä puistona ja porttina Sipoonkorpeen.”

    Thumb up 7
  90. Suunniteltu maamassalue pitää rahoittaa Helsinkiläisten virkistyskäyttöön.

    Thumb up 0
  91. Maankaatopaikka -> täydellinen petos alueen asukkaita kohtaan!

    Östersundomin yleiskaavaluonnos oli nähtävillä keväällä 2011. Siinä ei ollut mitään mainintaa suunnitelluista louhinnoista ja ylijäämämaiden läjityksestä. KAIKKI aikaisemmat viisi erilaista luonnosta alueen yleiskaavaksi ovat pitäneet sisällään vain ja ainoastaan asutusrakentamista tai luonnonsuojelualueita!

    Vasta 20.10.2012 päivätystä massojenhallintaohjelmasta kävi ilmi, että Landbon viereiset kalliot onkin tarkoitus louhia ja aluetta käyttää ylijäämämaiden läjitykseen !

    Nyt täytyisi jo toimia TODELLA KIIREISESTI! Koska ilmeisesti parhaillaan laaditaan Östersundomin yleiskaavaehdotusta, mikä tulee tietenkin nähtäville kommentteja ja kannanottoja varten, mutta yleiskaavaehdotusvaiheessa on enää hyvin vaikeaa (lue = mahdotonta) vaikuttaa kaavan sisältöön.

    Suunnitellut ja Siton 20.10.2012 päiväämässä raportissa julkaistut arviot ”miljardi –säästöistä” on aivan täydellistä Helsinkiin ja alueen asukkaisiin kohdistuvaa vedätystä ja huijausta, koska tarvittavasta kiviaineksesta ei täälläpäin ole todellakaan pulaa. Tilanne on ihan päinvastainen! Lähimmät kalliot sijaitsevat Porvoon Boxissa (Kilpilahti), jossa jo louhitaan. Porvooseen päin ajettaessa Kilpilahden Ruduksella on vireillä hakemus 3,4 milj.k-m3 louhinnalle ja murskaukselle. Tarvittava YVA on jo tehty. Luvan saanti louhinnalle on täysin selvä. Yksinomaan jo näistä alueista voidaan tuottaa kaikki Östersundomin rakentamiseen tarvittava kiviaines ja kuljetusmatkan lisäys on vain 7- 14 km riippuen rakennusalueesta verrattuna siihen, että kalliot louhittaisiin tästä meidän vierestä.

    Alueen asukkaita on jo ollut yhteydessä asiaa hoitaviin virkamiehiin, joista mm. Östersundom- projektin projektipäällikkö Pekka Visanti vastasi mm. ettei ymmärrä tätä keuhkoamista, koska alueesta teetetään useita (!) eri kaavaluonnoksia ja hän myös harmitteli, että tämä maankaatopaikka suunnitelma vuoti jo julkisuuteen!?!?

    Hän sanoi myös, että kun tämä menee aikanaan yleiskaavaehdotukseen, niin sittenhän ihmisillä on mahdollisuus valittaa tai otta kantaa ko. asiaan (siis sitten kun ei enää voi asialle mitään tehdä!).

    Tämä käsittelytapa on mm. maankäyttö ja rakennuslain pykälän 64 mukaiseti täysin laitonta, mutta sillä ei näytä olebvan merkitystä jollei joku nyt saa informaatiota perille oikealle taholle ja nopeasti!

    Nyt on tarkoitus siis laittaa nähtäville jo yleiskaavaehdotus, kun ensin tulisi laittaa nähtäville korjattu yleiskaavaluonnos, josta yksiselitteisesti käy ilmi kallionlouhinnat ja ylijäämämaiden läjityspaikka. Ellei näin tehdä, kysymys on täydellisestä petoksesta ainakin lähiseudun asukkaita ajatellen.

    Östersundomin ja mm. Landbon asukkaiden tulisi tavalla tai toisella kantaa huolta ja alkaa pitää meteliä tästä tilanteesta. Kaikki aktiiviset voivat hyödyntää tuntemiaan päättäjiä. Uskoisin esim. että suurin osa Helsingin kaupunginhallituksen jäsenistä ei hyväksy ko. suunnitelmaa, mikäli saavat tiedon tosiasioista.

    HUHHUH!!!!

    Thumb up 9
  92. Kyllä talvi on komeimmillaan ja Landboossa on hienoa kun mönkkärillä ja kelkalla pääsee suoraan mettään. Tänään vedettiin jätkien kanssa mönkkäreillä letkassa. Täytyy sanoa että paikallinen jyväjemmari voisi pitää teitä ja polkuja vähän paremmin auki niin pääsisi vähän lujempaa(maksammehan me sen liksan).

    Kaikkein siistiä oli kun vedettiin vanhan tönön pihan läpi ja turvennuija jäi puimaan nyrkkiä, idiootilla oli koiratkin irti. Ne murskaamot on kuitenkin huonoja kun ne on aidattuja ja siellä on poket.

    Thumb up 1
    • Voi vitsi että oot kova jätkä! Onko jo ikää ajaa mönkkärillä?

      Thumb up 1
    • Tiedätkö että moottoriajoneuvoilla liikkumunen matsässä on kielletty, jos ei satu itse omistamaan aluetta.

      Thumb up 1
  93. Lyijjypäästöt olisi saatava aluksi kuriin tasakalliontien kaatopaikasta valuu kuulemmma lyijyä vanhoja auton akkuja Gumböle träskin Storträskin maastoon puroa pitkin Stora dammeniin ympäristöön ja tietysti mereen elleivät jää pienvesistöjen sedimentteihin lillumaan. Eli onko suunnitelmassa kokonaan vanha kaatopaikkajäte deaktivoida jonnekin vai tuleeko ympöristöön lisää? Ehkä ne ydinjätteetkin voisi sinne (tasakaliontien / kaatopaikan) alle haudata kun kuulemma ovat niin turvallista kamaa vai? Valuuko siitä Hiasesta (pakettiautosta) jotain lyijjypäästöjä ym sinne puroon kun on siinä purovieressa Gumböle träskin itäpuolella muutama sata metriä polun varrella?

    Thumb up 1
  94. Muutin kuukausi sitten asumaan Östersundomin alueelle. Yleensä uudelle alueelle muutettaessa menee oma aikansa ennen kuin uudelle asuinseudulleen alkaa jotenkin kotiutua. Ihastuin Östersundomin kauniiseen luontomiljööseen heti välittömästi ja olo on nyt sellainen, että täältä ei lähdetä enään muualle asumaan muutoin kuin raudoissa… 😀

    Olkoon alueen nimi sitten Östersundom tai Itäsalmi mutta rakkat alueen asukkaat: pyritään pitämään alue yhtä ihastuttavana nyt ja tulevaisuudessa. Tehdään rakentavia päätöksiä alueen kehittämisen suhteen eikä anneta ”markkinavoimien” tai rahan mahdin sanella alueen kehityslinjoja.

    Thumb up 5
    • Alueellahan on kaksi nimeä, Itäsalmi suomeksi ja Östersundom på svenska. Lopettakaa siis pöllöily ja palauttaa suomenkielinen nimi takaisin!

      Thumb up 2
  95. Olemme asuneet 50 vuotta Kasakallion vieressä. Ikinä emme ole nähneet siellä yhtään lentävää saati pesivää harmaa haikaraa!

    Thumb up 2
  96. Helsingin kaupunki on Suomen suurin yksittäinen luonnon ja eläimistön tuhooja.

    Thumb up 7
  97. Itäsalmi ei unohdu, vaaleissa nähdään

    Thumb up 1
  98. Landbon OKYn verkkosivuilta:
    OKY vastaustaa edelleen massojenhallintasuunnitelmaa mm. seuraavilla perusteilla:
    •kaatopaikan sijoituspaikka on väärä, olisi luontevaa käyttää lähistöllä olevaa Boxin alueen kaatopaikkaa
    •kaavaillun kaatopaikan peruste on väärä, avolouhos ei ole tarkoituksenmukaisin tapa
    •sijoituspaikka on liian lähellä asutusta ja lasten koulureittejä
    •esitetty toteutustapa katkaisee Natura-alueen ekologisen väylän mantereelta merelle
    •alue on liian lähellä Sipoonkorven kansallispuistoa

    Thumb up 3
  99. Kerrottu on, että kaavaehdotelma valmistuisi tämän vuoden lopulla. Suunnitelmat kuulemma siirtyneet ETEENPÄIN?Kuinka pitkälle ajalle eteenpäin? Olisi TODELLA MUKAVAA saada infoa asiasta esmes näillä sivuilla.
    Kiitos tiedosta!

    Thumb up 1
    • Hei ja pahoittelut viivästyneestä vastauksesta! Yleiskaavaehdotus valmistuu kuntien käsittelyyn aikaisintaan vuoden 2013 aikana – käytännössä tämä tarkoittaa aikaisintaan kevätpuolta vuodesta. Ihan tarkkaa aikaa en valitettavasti osaa sanoa. Täältä löytyy kootusti tietoa yleiskaavan vaiheista: http://yhteinenostersundom.fi/yleiskaava/

      Thumb up 1
      • Tämänhetkisenä aikataulutavoitteena on, että yleiskaavaehdotus valmistuu kuntien käsittelyyn keväällä 2014. Edellisessä kommentissa on vuosilukuvirhe. Pitäisi lukea, että aikaisintaan vuoden 2014 aikana (kevätpuolella eli ei aivan vuoden alussa). Pahoittelut!

        Thumb up 0
  100. Uusien alueiden kaavotuksessa tulisi ensi huomioida alueiden liikennevirrat. Jos Östersundomista halutaan merellinen pientaloalue, niin liikkuminen tulee tapahtumaan päasiassa yksityisautoilla. Merellisen pientaloalueen asunnot ovat kalliita, joten sinne muuttaa parempaan keskiluokkaan kuuluvia perheitä, joilla on kaksi autoa. Vanhemmat käyvät todennäköisesti Selsingin keskustassa töissä omilla autoillaan ja lapsia viedään harrastuksiin autoilla.
    Tieyhteys Helsingin suuntaan muodostuu pullonkaulaksi, sillä Itäväylällä ei ole jatketta, vaan pelkästää kapea kinttupolku.
    Jos joku suunnittelija uskottelee metron tms. julkisen liikenneyhteyden olevan toimiva, niin uskallan nauraa päin naamaa. Parempi keskiluokka ei liiku julkisilla kulkuneuvoilla.

    Thumb up 3
  101. Olisipas mukava tietää, millä perusteilla tältä ”vapaan kansalaiskeskustelun” palstalta poistetaan viestejä. Palstan lukijan olisi hyvä tietää, että kaikkia lähetettyjä kannanottoja ei suinkaan julkaista !

    Thumb up 1
    • Hei, julkaisemme kaikki asialliset Östersundomin yleiskaavaan liittyvät kommentit. Aiempien asiattomien ja loukkaavien viestien vuoksi luemme kommentit ennen julkaisua.

      Thumb up 1
  102. RAHAN HAASKAUSTA.
    TUO TIETO ON MONEEN KERTAAN KOOTTU IHAN GLOBAALISTI.
    YHTÄ SUNDOMIA VARTEN ON TURHA TUNTIA ENEMPÄÄ VERKOSTA HAKEA SÄTEILYTIETOJA.

    ROJEKTIN VETÄJÄT=PALKATUT SEN KYLLÄ TIETÄÄ.
    NYT MUUTKIN.

    Thumb up 0
  103. Miettikää ihmiset suomea maana jonka suurinosa väestöstä asuu kehä3 sisäpuolella, sit on asunnottomia, työttömyyttä ja maalla ei kannata asua… Jos ihmiset alkas rakentaa muuallekkin, muuttasvat muualle, perustettaisiin lisää kauppoja yms joka tarkoittaa töitä näille ihmisille. Herätkää nyt viimestään että hyvällä kaupunkisuunnuttelulla saadaan suomen talous taantumaan

    Thumb up 1
  104. Oli muuten hyvä tilaisuus Sakarinmäen koululla, lisää avointa tiedottamista!

    Thumb up 2
    • Kiitokset tilaisuudesta kuuluu sen järjestäjille eli Karhusaari-, Östersundom- ja Landbo-seuroille. Me täältä kaupunkisuunnitteluvirastosta olimme 27.3. koululla kutsuvieraina. Meistäkin ilta oli oikein onnistunut!

      Thumb up 1
  105. Östersundom-suunnitelma on kaupunkirakenteen hajoamisen määritelmä. Helsingissä voitaisiin ryhtyä Nurmijärvi-ilmiön sijaan puhumaan Östersundom-ilmiöstä. Kaikki Helsingin valitus Espoon ja kumppanien sprawlista on näiden suunnitelmien valossa naurettavaa – pata soimaa kattilaa. Valtion moottoritieverkon varaan rakennettavaa väljää autoilukaupunkia koko suunnitelma, se ei toivomalla muuksi muutu.

    Koko hankkeen mahdollinen kannattavuuskin perustuu siihen, ettei ihmisillä ole mahdollisuutta hankkia kaupunkikotia, kun kaavoitusta on niin paljon Helsingin keskustan lähellä rajoitettu ja näin ajettu hinnat taivaisiin. Niin luonnonsuojelulliset, julkistaloudelliset, ilmastonmuutokseen liittyvät, kaupunkitaloudelliset kuin ihmisten yhä urbaanimmeista asumismieltymyksistä lähtevät näkökohdatkin ovat täysin tätä hanketta vastaan ja kehä I sisäpuolella tapahtuvan tiivistymisen puolella. Ksv:llä on valitettavasti pallo hukassa väljien lähiöiden tiivistämisen suhteen – näissä piilee valtava lisärakentamispotentiaali.

    Thumb up 5
  106. Niin, nyt on jo kevät 2014 suurinpiirtein mennyt, joten koskas sa kaavaehdotelma tulee julki?

    Thumb up 0
  107. Infra ensin sanon minä, eli ainakin Porvoonväylän lisäkaistat ”vihreän suunnittelun” alueelle Sipoonlahdelle saakka.

    Thumb up 0
  108. Hei! Koskas se uusittu kaavaehdotelma tulee julkaistavaksi? Luvattu tämän vuoden lopulle.

    Thumb up 0
  109. Hei! Kuntien yhteisen yleiskaavan ehdotus on kyllä tulossa Östersundom-toimikunnan ja kuntien käsittelyyn tämän vuoden puolella. Ehdotuksen aineisto julkaistuu Östersundom-toimikunnan esityslistan yhteydessä jo ensi keskiviikkona. Silloin löytyy lisätietoa täältä! Tavoitteena on, että kaavaehdotus tulee nähtäville tammi-helmikuussa 2015.

    Thumb up 0
  110. Voisiko lämmönjako ja jäähdytys tapahtua rakennuksiin häviöttömällä kaukolämpöputkella? On olemassa jo mitattua tietoa yli vuoden ajalta 700 metrin matkalla.

    Thumb up 0
  111. Onko vieläkin suunnitteilla sijoittaa maamassojen hallintaalue Landbon läheisyyteen???

    Thumb up 1
  112. Tällä kaavaehdos edustaa vanhaa Helsingin kaupugin ajattelutapaa. Koska halutaan metro niin on pakko kaavoitta tiheästi taloja. On paljon tutkimustietoa terveellisestä asuin ympäristöstä, puistojen ja metsän läheisyys vaikuttaa hyvin paljon ihmisten terveyteen. Euroopassa on vallalla ekologinen kaavoitus jossa luonto ja ihmiset yhditetään jolloin saadaan terve yhteiskunta. aloitan Östersundomin valokuvauksen nyt ja rakentamisen jälkeen. Kuvista tehdään kirja jota jaetaan kouluihin jne. Kirjassa käsitellään luontoa sekä ihmisen toimia luonnon hävittäniseen ja ihmisten terveyteen jne. Kirjaan tulee kaikkien kaavoitukseen osallistujien nimet.

    Thumb up 5
  113. Ei täällä kukaan mihinkään vastaa.

    Thumb up 2
  114. Kaavaluonnosvaiheen keskustelut on arkistoitu. Keskustelu yleiskaavan teemoista jatkuu kaavaehdotuksen alla:

    http://yhteinenostersundom.fi/teemat/kaavaehdotus-luo-uudenlaista-pientalokaupunkia/

    Thumb up 0